|
Northern Sea Route, East Siberian Sea
© D.Lobusov |
Η άφιξη του κινεζικού πλοίου μεταφοράς κοντέινερ «
Yong Sheng» στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι, το Ρότερνταμ, έγραψε ιστορία.
Το φορτηγό της Cosco έγινε το πρώτο πλοίο της χώρας που μετέφερε τα εμπορεύματά του
από την Κίνα στην Ευρώπη μέσω του Αρκτικού Ωκεανού αντί να κάνει τον γύρο του κόσμου περνώντας από τη Διώρυγα του Σουέζ - διαδρομή που παραδοσιακά προτιμούν τα περισσότερα εμπορικά.
Ταξιδεύοντας προς την Ευρώπη μέσω του Αρκτικού, το 19.000 τόνων «
Yong Sheng» κατάφερε να ολοκληρώσει το ταξίδι σε 15 ημέρες λιγότερες από όσες θα ταξίδευε εάν είχε επιλέξει τη διαδρομή μέσω Σουέζ.
Πλέον,
οι ναυτιλιακοί κολοσσοί όπως είναι η κρατική εταιρεία Cosco της Κίνας κάνουν τους υπολογισμούς τους και βλέπουν ότι η «
διαδρομή του πάγου» μπορεί να αποδειχθεί κυριολεκτικά χρυσοφόρα, αφού δημιουργούνται οι προοπτικές για ταχύτερη μεταφορά εμπορευμάτων με χαμηλότερο κόστος, αποφεύγοντας παράλληλα τον κίνδυνο πειρατείας και τις γεωπολιτικές εντάσεις. Το ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη μέσω της Διώρυγας του Σουέζ εκτιμάται ότι χρειάζεται περίπου 45 ημέρες για να ολοκληρωθεί.
Η διαδρομή των σχεδόν 4.500 χιλιομέτρων την οποία ολοκλήρωσε το «Yong Sheng» μπαίνοντας θριαμβευτικά στο λιμάνι του Ρότερνταμ είναι γνωστή ως Βορειοανατολικό Πέρασμα ή Βόρεια Διαδρομή. Ξεκινά από τα στενά του Βεριγγείου, περνά από τα παράλια της Ρωσίας για να καταλήξει σε μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης.
Υπέρ και κατά.
Το όφελος από τη χρήση της Βόρειας Διαδρομής είναι τετραπλό.
Εκτός από την ολοκλήρωση του ταξιδιού σε λιγότερες ημέρες και το οικονομικό όφελος που αυτό συνεπάγεται -υπολογίζεται ότι κοστίζει τουλάχιστον 150.000 δολάρια λιγότερα σε σύγκριση με το ταξίδι μέσω Σουέζ - τα πλοία που χρησιμοποιούν το Βορειοανατολικό Πέρασμα γλιτώνουν από τον κίνδυνο επίθεσης πειρατών αλλά και από τις γεωπολιτικές εντάσεις όπως αυτές που έχουν δημιουργηθεί τον τελευταίο καιρό στην Αίγυπτο, η οποία ελέγχει τη Διώρυγα του Σουέζ.
Βέβαια υπάρχουν και μερικά σημαντικά προβλήματα που δεν είχαν επιτρέψει τη μέχρι σήμερα εκτεταμένη χρήση της Βόρειας Διαδρομής από εμπορικά πλοία.
Η διαδρομή αυτή είναι προσβάσιμη για λίγους μόνο μήνες κάθε χρόνο λόγω των πάγων. Το «Yong Sheng» ταξίδεψε σε νερά που υπό κανονικές συνθήκες καλύπτονται από πάγους για τουλάχιστον επτά μήνες τον χρόνο και
επιτρέπουν τη διέλευση πλοίων μόνο από τον Ιούλιο έως τον Νοέμβριο.
Πάντως η υπερθέρμανση του πλανήτη έχει συμβάλει στο λιώσιμο των πάγων αυτών - αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που η Βόρεια Διαδρομή προτιμάται περισσότερο τα τελευταία χρόνια - και δεν αποκλείεται μέχρι το 2025 να είναι δυνατή η χρήση της καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.
The "Yong Sheng" Raced Through the Arctic Sea and Into History
|
Comment & Photo: exactAIS® / Tracking of the Yong Sheng's |
Το Βόρειο Πέρασμα ελέγχεται στο μεγαλύτερο μήκος του από τη Ρωσία, η οποία είναι αρμόδια για τη χορήγηση αδειών σε πλοία που θέλουν να το χρησιμοποιήσουν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι επειδή τα τελευταία χρόνια έχουν λιώσει σε μεγάλο βαθμό οι πάγοι, τα εμπορικά πλοία που επιχειρούν να διασχίσουν το πέρασμα δεν είναι αναγκασμένα να συνοδεύονται απαραίτητα από παγοθραυστικά όπως ορίζουν οι ρωσικοί κανονισμοί για ταξίδια στην Αρκτική.
Ο κίνδυνος όμως παραμένει. Ακόμη και τους μήνες που οι καιρικές συνθήκες είναι καλύτερες υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να σχηματιστεί ξαφνικά πάγος γύρω από ένα πλοίο αναγκάζοντάς το να ζητήσει βοήθεια από παγοθραυστικά.
Ο εγκλωβισμός σε πάγο, εκτός από τους κινδύνους που δημιουργεί για το πλήρωμα, το πλοίο και το εμπόρευμά του,
ανεβάζει κατακόρυφα και το μεταφορικό κόστος.
Προοπτικές.
Όποιοι και εάν είναι πάντως οι κίνδυνοι, λίγες από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις θαλάσσιες μεταφορές επιλέγουν να αγνοήσουν τις προοπτικές που υπόσχεται το Βόρειο Πέρασμα. Είναι ενδεικτικό ότι
οι αιτήσεις για άδεια διέλευσης από το πέρασμα που υποβάλλονται στη Ρωσία έχουν εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, αφού από μόλις τέσσερις το 2010 ξεπέρασαν τις 300 το 2013.
Κανένας δεν είναι σήμερα σίγουρος για το πόσο συμφέρουσα μπορεί να αποδειχθεί η διαδρομή, αλλά οι περισσότερες εταιρείες έχουν αρχίσει να εξετάζουν τη χρήση της από πλοία που θα μπορούσαν να επιχειρήσουν ένα τέτοιο ταξίδι.
Η εταιρεία Lloyds που ειδικεύεται στις ασφαλίσεις πλοίων εκτιμά ότι έως το 2021 μπορεί να μεταφέρονται ετησίως από την Ασία προς την Ευρώπη περίπου 15 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων.
Πηγή:Τα Νέα , marinetraffic, exactAIS.
Επιμέλεια: Κουρτέσης Αλέξανδρος Εκτελωνισμοί Εμπορευμάτων .
http://www.ektelonismos.com
http://custom-brokers.blogspot.com
email :
kourtesisa@hotmail.com
Tel :6977636709