Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2006

Προσοδοφόρα και θωρακισμένα τελωνεία με 15,3 εκατ

Εννέα προτάσεις συνολικού ποσού 15,3 εκατ. ευρώ έχει υποβάλει το υπουργείο Οικονομικών για τη θωράκιση των τελωνείων στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος Κοινοτικής Πρωτοβουλίας Interreg III. Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι η δημιουργία νέας τελωνειακής υπηρεσίας, προσαρμοσμένης στο νέο οικονομικό και αναπτυξιακό περιβάλλον. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στα συνοριακά τελωνεία, που αποτελούν πύλες εισόδου της χώρας ώστε να διευκολύνεται η διακίνηση αγαθών, εμπορευμάτων και να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον, μέσα από την πάταξη του λαθρεμπορίου.
Νέος οργανισμός
Παράλληλα με τις ανωτέρω ενέργειες, το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών προχώρησε στη σύνταξη του νέου Περιφερειακού Οργανισμού των Τελωνείων, επεκτείνοντας στα 22 μεγαλύτερα τελωνεία της χώρας τα τμήματα πληροφοριών, «παραποιημένων» και δίωξης λαθρεμπορίου, ενώ συστήθηκαν 23 ειδικά τμήματα «εκ των υστέρων ελέγχων» στα μεγάλα τελωνεία, όπου εκτελωνίζεται το 90% των εμπορευμάτων της χώρας.
Πλέον οι έλεγχοι θα «αποφασίζονται» από τα ηλεκτρονικά συστήματα, οι ενδείξεις των οποίων θα καταδεικνύουν τις ύποπτες εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων. Επιπλέον, συστήθηκε επιτροπή η οποία έχει ήδη τελειώσει τις εργασίες της για την αναμόρφωση του τελωνειακού κώδικα, ενώ υπεγράφη το σχέδιο Π.Δ. για το νέο καθηκοντολόγιο των τελωνειακών υπαλλήλων και για πρώτη φορά τέθηκαν ετήσιοι στόχοι στα πενήντα μεγαλύτερα τελωνεία της χώρας όσον αφορά τις εισπράξεις και τους διενεργούμενους ελέγχους των τελωνείων μέχρι το τέλος του έτους.
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2005 υπεγράφη στην Κέρκυρα πρωτόκολλο διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ των κρατών κατά μήκος του Πανευρωπαϊκού Αξονα Χ. (Αυστρία, Σλοβενία, Κροατία, Γιουγκοσλαβία, FYROM, Ουγγαρία, Βουλγαρία, Ελλάδα). Εχει ήδη συσταθεί εκτελεστική γραμματεία για την εφαρμογή του πρωτοκόλλου και όταν οι διαδικασίες που προβλέπει το πρωτόκολλο εφαρμοστούν, θα δοθεί νέα ώθηση στη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων μέσω των τελωνείων που βρίσκονται κατά μήκος του Πανευρωπαϊκού Αξονα Χ.

Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2006

Ηλεκτρονικά οι έλεγχοι και στα τελωνεία

Αυτοματοποιημένοι ηλεκτρονικοί έλεγχοι θα διενεργούνται από τούδε και στο εξής από τα τελωνεία όλης της χώρας. Πλέον οι έλεγχοι θα «αποφασίζονται» από τα ηλεκτρονικά συστήματα, οι ενδείξεις των οποίων θα καταδεικνύουν τις ύποπτες εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων. Επί της ουσίας τα σχετικά έγγραφα εμπορευμάτων και συνοδευτικών δηλώσεων θα καταχωρίζονται τη στιγμή εισόδου ή εξόδου από τη χώρα των προϊόντων. Το σύστημα θα ενημερώνει τους τελωνειακούς υπαλλήλους σχετικά με την εταιρεία που έχει αναλάβει τη μεταφορά, για παράδειγμα εάν έχει εμπλακεί σε παράνομες πράξεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, ακόμα και για τα φυσικά πρόσωπα που πιθανόν να εμπλέκονται (εταιρεία προορισμού κ.λπ.). Τα στοιχεία που θα προκύπτουν θα αξιολογούνται από τους υπαλλήλους και θα προχωρούν σε έλεγχο του φορτίου. Σε άλλες περιπτώσεις θα ενημερώνεται η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων προκειμένου να διεξαγάγει έλεγχο εντός των ελληνικών συνόρων.
«Ανάλυση κινδύνου»
Η φιλοσοφία του ηλεκτρονικού συστήματος «ανάλυσης κινδύνου» έγκειται στη διεξαγωγή λιγότερων, αλλά αποτελεσματικότερων φυσικών ελέγχων, με σκοπό την πάταξη του λαθρεμπορίου, τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου και τη διευκόλυνση του υγιούς εμπορίου.
Επιπλέον, με το σύστημα «ανάλυσης κινδύνου» γίνεται αντικειμενικότερος ο τρόπος λήψης απόφασης για το τι και πώς ελέγχεται στα τελωνεία, αφού η επιλογή για έλεγχο των εμπορευμάτων γίνεται εφεξής με βάση τις ενδείξεις και τις αντίστοιχες εντολές του συστήματος και όχι με την πρωτοβουλία τελωνειακού υπαλλήλου. Σημειώνεται πως οι συγκεκριμένες εντολές ελέγχου καταγράφονται προκειμένου να είναι δυνατός, ο εκ των υστέρων έλεγχος κάθε υπόθεσης.
Ο έλεγχος εμπορευμάτων που υπόκεινται στην καταβολή ΕΦΚ (καύσιμα, τσιγάρα) διενεργείται υποχρεωτικά, ανεξάρτητα του βαθμού επικινδυνότητας που θα αναγράψει το σύστημα.
Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε χθες ο υφυπουργός, το ηλεκτρονικό σύστημα «λήψης αποφάσεων και ανάλυσης κινδύνου» (risk analysis) επεκτείνεται στα συνοριακά τελωνεία.
Eπαλήθευση ακρίβειας
Πρόκειται για ηλεκτρονική υπηρεσία εξέτασης των εμπορευμάτων για την επαλήθευση της ακρίβειας και εγκυρότητας των συνοδευτικών δηλώσεων, που λειτουργεί ως υποσύστημα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Τελωνείων (ΟΠΣΤ).
Το ηλεκτρονικό σύστημα λειτούργησε πιλοτικά στην Κεντρική Υπηρεσία για πρώτη φορά το 2000 και το 2003 επεκτάθηκε σε 27 εσωτερικά τελωνεία, το 2004 σε 22, το 2005 σε τρία και με διαταγή του υφυπουργού για πρώτη φορά το συγκεκριμένο σύστημα εγκαταστάθηκε σε τρία συνοριακά τελωνεία (Εύζωνοι, Προμαχώνας, Δοϊράνη), με άμεση προοπτική εγκατάστασής του, έως το τέλος του έτους, σε όλα τα τελωνεία της Χώρας, συνοριακά (Νίκη, Κρυσταλλοπηγή, Κακαβιά, Κήποι κ.ά.) και εσωτερικά.
Ενα από τα προβλήματα που καλείται να λύσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έγκειται στις τακτικές ορισμένων τελωνειακών υπαλλήλων οι οποίοι ανάλογα με την περίσταση κλείνουν το σύστημα, αφήνοντας φορτία να περάσουν χωρίς να ελεγχθούν και να καταγραφούν στο ηλεκτρονικό σύστημα.
Πηγή: Καθημερινή

Τετάρτη 12 Ιουλίου 2006

Με ελληνική σημαία το μεγαλύτερο πλοίο κοντέινερ

Το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, ύψωσε την ελληνική σημαία. Πρόκειται για το Cosco Hellas, το οποίο μεταφέρει 9.500 κοντέινερ και ανήκει στον όμιλο ναυτιλιακών επιχειρήσεων του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, Costamare, που διευθύνων σύμβουλος είναι ο γιος του Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος.
Το πλοίο αυτό θα έρθει στις 27 Ιουλίου στο λιμάνι του Πειραιά και αναμένεται στην τελετή ονοματοδοσίας του να παραστεί ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής. Από την πλευρά της κινέζικης εταιρείας Cosco θα παραβρεθούν ο πρόεδρος της captain Wei Jiafu και όλο το διευθυντικό επιτελείο της. Υπενθυμίζεται ότι η Cosco έχει ενδιαφερθεί να νοικιάσει την πρώτη προβλήτα και χερσαίους χώρους, προκειμένου να τη χρησιμοποιήσει για αποθηκευτικούς χώρους και διαμετακομιστικό σταθμό στη Μεσόγειο. Το πλοίο Cosco Hellas έχει ναυλωθεί από την οικογένεια Κωνσταντακόπουλου στην κινέζικη εταιρεία με μακροχρόνιο συμβόλαιο. Επίσης, αξίζει να αναφερθεί ότι άλλο ένα πλοίο ύψωσε την ελληνική σημαία και ανήκει στον εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση. Το πλοίο αυτό είναι υγραεριοφόρο και ονομάζεται «Σμέισα» και ανήκει στην μικτή εταιρεία του Γ. Αγγελικούση και Αράβων επιχειρηματιών. Πλοιοκτήτρια εταιρεία είναι η Maran Gas.

Πηγή:Capital.gr

Σάββατο 24 Ιουνίου 2006

Φρένο στη φοροδιαφυγή μέσω των τελωνείων

Tέλος στη φοροδιαφυγή μέσω των τελωνείων φιλοδοξεί να βάλει ένα πρόγραμμα της αμερικανικής κυβέρνησης, που βρίσκεται σε λειτουργία από τις αρχές του χρόνου και θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Eλλάδα υπό ορισμένες προϋποθέσεις· μάλιστα, η μέθοδος έχει ήδη παρουσιαστεί στην ελληνική κυβέρνηση. Oι υπερτιμολογήσεις των εισαγωγών και οι υποτιμολογήσεις των εξαγωγών είναι ένα παραδοσιακό τέχνασμα για δραστηριότητες όπως η φοροδιαφυγή, το ξέπλυμα χρήματος και η χρηματοδότηση παράνομων ενεργειών. O αριθμός των συναλλαγών που διαχειρίζονται τα τελωνεία σε καθημερινή βάση είναι τεράστιος, προσφέροντας την ασφάλεια στους «πονηρούς» πως δεν θα δοθεί σημασία σε μερικές περίεργες τιμές – ακόμη και αν οι διαφορές είναι προκλητικές. Στην περίπτωση που εντοπιστούν, πιστεύουν ότι θα μπορέσουν να διευθετήσουν εύκολα το ζήτημα σε «τοπικό επίπεδο», καθώς δεν θα το παρατηρήσουν οι κεντρικές υπηρεσίες.
Aλλά οι αμερικανικές αρχές χρησιμοποιούν πλέον ένα σύστημα λογισμικού υπολογιστών που έχει αναπτύξει μια ομάδα επιστημόνων του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Φλώριδας με επικεφαλής τον καθηγητή Tζον Zντάνοβιτς. Tο σύστημα αυτό μπορεί να ελέγχει μία προς μία τις συναλλαγές, δηλαδή 50 εκατ. συναλλαγές τον μήνα, και να εντοπίζει όσες από αυτές είναι «περίεργες», δηλαδή περιλαμβάνουν τιμές που αποκλίνουν από τις συνήθεις. Eπιπλέον, το αποτέλεσμα είναι ότι και τα τελωνεία θα είναι περισσότερο υπόλογα στις κεντρικές υπηρεσίες σε περίπτωση που κάνουν τα «στραβά μάτια». Aπό τον Iανουάριο οι αμερικανικές αρχές συνεργάζονται με την Aργεντινή, τη Bραζιλία και την Παραγουάη για να ξεσκεπάσουν τις συναλλαγές που κρύβουν χρηματοδότηση του εγκλήματος και της τρομοκρατίας ή απλώς φοροδιαφυγή. Eνδιαφέρον έχουν δείξει ακόμη ο Παναμάς, οι Φιλιππίνες και η Iνδία. Oι HΠA «καίγονται» πιο πολύ για την πρώτη κατηγορία, ενώ οι συνεργαζόμενες χώρες για τη φοροδιαφυγή. Για να πάρουμε μια ιδέα του θράσους των παρανομούντων, ελληνική επιχείρηση έχει εξαγάγει γούνα μινκ στις HΠA στην τιμή των 12,31 δολαρίων το τεμάχιο (όταν η μέση τιμή είναι 1.134 δολάρια) ενώ άλλη έχει εισαγάγει από την ίδια χώρα μπουζί αυτοκινήτου στην τιμή των 423 δολαρίων το τεμάχιο (όταν η μέση τιμή είναι 11 σεντς). Tα παραδείγματα αυτά προέρχονται από ενδεικτική επεξεργασία των στοιχείων προηγούμενου έτους. Στένος συνεργάτης του κ. Zντάνοβιτς είναι ένας Ελληνας, ο κ. Στέλιος Zανάκης, καθηγητής Πληροφορικής και Eπιστημονικής Διοίκησης στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Φλώριδας, ο οποίος παρουσίασε το σύστημα στην ελληνική κυβέρνηση πριν από περίπου ένα χρόνο, δηλαδή πριν από την κανονική εφαρμογή του στις HΠA. Δυστυχώς η ελληνική κυβέρνηση διαπίστωσε ότι υπάρχουν ορισμένα προβλήματα για την πλήρη εφαρμογή του συστήματος και στη χώρα μας. Tο σημαντικότερο είναι ότι τα ελληνικά τελωνεία καταγράφουν στο ηλεκτρονικό σύστημα μόνο το σύνολο της αξίας ενός τιμολογίου – και όχι αναλυτικά κάθε τελωνειακό κωδικό προϊόντος, ποσότητα και τιμή. Aυτό, φυσικά, μπορεί να αλλάξει αλλά έχει κόστος και δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη.
Aλλά, μπορεί να γίνει τουλάχιστον εξονυχιστικός έλεγχος του διμερούς εμπορίου Eλλάδας – HΠA και να εντοπιστούν όσοι χρησιμοποιούν αυτόν τον δίαυλο, χάρη στα αναλυτικά στοιχεία που τηρούν οι αμερικανικές αρχές. Mάλιστα, όπως μας είπε σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Aθήνα ο κ. Zανάκης, η ομάδα του μπορεί να παραδίδει τέτοια στοιχεία στην ελληνική κυβέρνηση σε τακτική βάση με υστέρηση τριών ή τεσσάρων μηνών από τη διενέργεια της συναλλαγής. H επεξεργασία των στοιχείων του 2001 έδειξε ότι με τη μέθοδο των υπερτιμολογήσεων και υποτιμολογήσεων μεταξύ Eλλάδας και HΠA εκτράπηκε από τη χώρα μας φορολογητέο εισόδημα ύψους περίπου 200 εκατ. δολαρίων – αν όλες οι «ύποπτες» συναλλαγές ήταν πράγματι και παράνομες.
Mε αναγωγή στο σύνολο του ελληνικού εξωτερικού εμπορίου το ποσό αυτό ξεπερνά τα τέσσερα δισ. δολάρια. Tο εντυπωσιακό είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της πιθανής φοροδιαφυγής μέσω του εμπορίου των δύο χωρών γίνεται από μόλις 50 κωδικούς προϊόντων από ένα σύνολο 25.000.
Aρκεί να ελέγξει κανείς τις συναλλαγές που έγιναν στα 25 πιο ύποπτα εισαγόμενα και τα 25 πιο ύποπτα εξαγόμενα προϊόντα για να «τσιμπήσει» το 50% του συνόλου των υποτιμολογήσεων και υπερτιμολογήσεων.
Πηγή: Καθημερινή

Δευτέρα 5 Ιουνίου 2006

Piraeus: Port expansion bodes well for bunkering

In 2004, the Greek bunker market, and particularly its major port Piraeus saw sales volumes fall against a backdrop of rising global demand for bunkers. Bunkerworld Magazine asked leading Piraeus bunker supplier JetOil-Mamidoil to explain this anomaly and why the company has faith in the growth prospects of this market.Jetoil claims to hold a roughly 17-18% share of the Greek market, with supply conducted by barges owned and operated by its subsidiary JetTank. According to Jetoil's Alexander Prokopakis (General Manager for Jetoil Bunkering), around 70-80% of Greek bunkers are sold through the port of Piraeus. Patra is another relatively large bunkering port, serving mainly passenger liners. After Piraeus and Patra, Thessaloniki, Corinth and Igoumenitsa are the busiest ports.The total bunker sales volume for Greece in 2005 was 3,757,503 metric tonnes (mt). Sources said this figure had risen from around 3 million mt in 2004 after dropping from closer to 4 million in 2001-2002. Around 80% of product supplied in the market is fuel oil, with 20% distillates. Of these volumes around 30% is contract business, with the rest sold into the spot market.Analysts have blamed the recent decline in bunker sales on a shift in shipping patterns as fewer container vessels called at the port of Piraeus, although this trend is now in reverse since Chinese container line COSCO began calling at the port in the first quarter of this year. Prokopakis concurred with this: "We believe in a growing Greek market. For 2007 forward we estimate more calls and more deliveries. This is due to more vessels from China calling at Piraeus and expectations for increasing tourism." Meanwhile the port authority of Piraeus is moving ahead with plans to expand container handling capacity by 60% to 1 million twenty-foot equivalent units (TEUs) by 2008. Another factor behind the market's earlier decline in sales has been its susceptibility to product shortages in the past few years - either when the refiners divert product to the domestic heating market or when economics make it more profitable to sell cargoes into the export market.Prokopakis, however, does not see this problem affecting the market ongoing. "Over the past six months availability and quality has improved. We estimate that if availability flow from refineries continues the market will show signs of recovery from July on," he said."We have experienced supply disruptions on very few occasions. We are always looking for ways to have availability and consistent service for our customers. With a balanced plan between importing products and purchasing from the local refineries we stay ahead of the competition," Prokopakis added. Demand has also been affected by competition from other Mediterranean markets, particularly Malta and Istanbul. Increasing traffic and congestion through the Turkish Straits has provided Istanbul with a captive market as operators take the opportunity to bunker their vessels whilst awaiting transit. Meanwhile, Malta's location along the busy Mediterranean shipping lanes, coupled with the lack of port dues arising from the number of offshore bunker areas in its waters have made Malta the biggest growth market in the Mediterranean bunker industry in recent years.While volumes in the Greek market were in decline for some time, the most recent figures indicate this trend is now in reverse. Conventional wisdom also points to future robust growth in global bunker demand on the back of strong economic growth and trade and buoyant demand for shipping.
Πηγή:http://www.portworld.com

Τετάρτη 3 Μαΐου 2006

Χρυσές δουλειές για τη μαφία των τσιγάρων

Τα εικονικά δρομολόγια και οι εισαγωγές από την Κίνα

Πλαστά παραστατικά έγγραφα, διεφθαρμένοι υπάλληλοι, λαθρεμπορικά πλοία, τσιγάρα κρυμμένα σε έπιπλα και θερμοσίφωνες, κοντέινερ που αλλάζουν μυστηριωδώς δρομολόγιο στις ζώνες των τελωνείων. Είναι το σκηνικό μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται μια από τις πιο επικερδείς παράνομες δραστηριότητες σε Μεσόγειο και Βαλκάνια, το λαθρεμπόριο τσιγάρων που την τελευταία δεκαετία βρίσκεται κυρίως στα χέρια κακοποιών από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης.
Οπως λένε στην «Κ» υψηλόβαθμοι αξιωματικοί της Αστυνομίας και του Λιμενικού πρόκειται για κλειστές οικογενειακές επιχειρήσεις, στα πρότυπα της... ιταλικής μαφίας και η δράση τους το τελευταίο διάστημα συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ενδεικτικό του... κύκλου εργασιών των λαθρεμπόρων είναι ότι μέσα σε διάστημα 60 ημερών κατασχέθηκαν σε δύο μόνο τελωνεία της χώρας, σε Πειραιά και Χαλκιδική, περισσότερα από 3 εκατομμύρια πακέτα τσιγάρα που αντιστοιχούν σε διαφυγόντες δασμούς ύψους σχεδόν 10 εκατομμυρίων ευρώ!
Εξίσου εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Γενική Διεύθυνση Τελωνείων, σύμφωνα με τα οποία από τον περασμένο Ιούλιο και μέχρι το τέλος του 2005 είχαν κατασχεθεί 3 εκατομμύρια πακέτα τσιγάρα, με τις μεγαλύτερες ποσότητες να εντοπίζονται στα τελωνεία Πειραιά, Λαυρίου και Θεσσαλονίκης.
Η υπόθεση της Γερακινής
Χαρακτηριστική της μεθοδολογίας που ακολουθούν τα κυκλώματα λαθρεμπόρων είναι η υπόθεση που αποκαλύφθηκε προ διμήνου στο τελωνείο Γερακινής στη Χαλκιδική. Εκεί, 1.855.000 πακέτα τσιγάρα μάρκας «Καρέλια», που αγοράστηκαν στην Ελλάδα, μεταφέρθηκαν με φορτηγά μέσω Βουλγαρίας στην Κονστάντζα της Ρουμανίας και στη συνέχεια επαναπροωθήθηκαν με πλοίο στην Ελλάδα προκειμένου να διατεθούν σε στέκια μικροπωλητών στην Ομόνοια. Εάν τα τσιγάρα δεν είχαν εντοπιστεί θα είχαν προωθηθεί στην εγχώρια αγορά χάνοντας το Ελληνικό Δημόσιο δασμούς πάνω από 4 εκατ. ευρώ.
«Τις περισσότερες φορές το φορτίο φαίνεται ότι εξάγεται, ωστόσο το δρομολόγιο είναι εικονικό. Σε άλλες περιπτώσεις εντοπίζουμε πλαστά παραστατικά. Κοντέινερ που τυπικά μεταφέρουν έπιπλα, αλλά τελικά αποδεικνύεται ότι είναι φορτωμένα με τσιγάρα» εξηγεί στην «Κ» αξιωματικός της υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος.
Εκτός της Κονστάντζας, οι λαθρέμποροι διακινούν συχνά τα τσιγάρα μέσω Κύπρου και Βουλγαρίας, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου το εμπόρευμα κυκλοφορεί στην Ελλάδα αφού πρώτα τα ίχνη του χαθούν σε κάποια από τις ελεύθερες ζώνες (transit) των τελωνείων σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα. «Eκτελωνίζονται καθημερινά περισσότερα από 900 κοντέινερ. Είναι αδύνατο να ελεγχθούν όλα» σχολιάζουν στην «Κ» στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων του υπουργείου Οικονομίας.
Από Κίνα
Σε ό,τι αφορά τέλος τα «παράνομα» τσιγάρα, παρασκευάζονται ως επί το πλείστον σε παράνομα εργαστήρια με έδρα την Κίνα και ακολούθως προωθούνται σε χώρες της Ευρώπης και την Ελλάδα.
Πηγή: Καθημερινή

Τρίτη 14 Μαρτίου 2006

Μια μαύρη τρύπα στις πύλες της Ευρώπης

Παίρνουμε την εθνική οδό από την Αθήνα ώς τη Λαμία, ορίζουμε ως σύνορα 10 χιλιόμετρα δεξιά και 10 χιλιόμετρα αριστερά και ιδρύουμε ανεξάρτητο κράτος, με κυβέρνηση, στρατό, νόμισμα, γραμματόσημα και τελωνεία. Από την απόσχισή μας έχουν περάσει 14 χρόνια.
Ουδείς το αναγνωρίζει και ελάχιστοι το γνωρίζουν, όμως ένα τέτοιο «κράτος» υπάρχει από το 1992 στις παρυφές της Ευρώπης. Λέγεται Υπερδνειστερία και βρίσκεται, όπως προδίδει το όνομά του, πέρα από τον ποταμό Δνείστερο, στην Aνατολική Μολδαβία. Του χρόνου, όταν ολοκληρωθεί η ήδη συμφωνημένη ένταξη της Ρουμανίας στην Ε.Ε., το «κράτος» θα βρίσκεται σε απόσταση λίγων εκατοντάδων χιλιομέτρων από τα ευρωπαϊκά σύνορα.
«Στην Υπερδνειστερία ανθεί κάθε λαθρεμπόριο», έλεγε στη γαλλική εφημερίδα «Φιγκαρό» Ρουμάνος διπλωμάτης, που είχε υπηρετήσει στη Μολδαβία. «Είναι παράδεισος για το ξέπλυμα χρήματος, η μετασκευή κλεμμένων αυτοκινήτων αποτελεί εθνικό σπορ, αλλά η μεγάλη τοπική ειδικότητα είναι τα όπλα».
Στην «πρωτεύουσα» Τιρασπόλ, κάνει κουμάντο μία οικογένεια, οι Σμιρνόφ, με τον πατέρα στην «προεδρία», τον ένα γιο «υπουργό τελωνείων» (τα τελωνεία είναι τόσο νευραλγικά για τις αμφιλεγόμενες μπίζνες του κρατιδίου, που έχουν δικό τους υπουργείο) και τον άλλο γιο επικεφαλής του μεγαλύτερου ομίλου εταιρειών της Υπερδνειστερίας, που περιλαμβάνει το μονοπώλιο της διακίνησης βενζίνης, οινοπνευματωδών και καπνού. Από τη σοβιετική εποχή, οι Σμιρνόφ κράτησαν τα σύμβολα (αγάλματα του Λένιν στις πόλεις, σφυροδρέπανο στη σημαία) και τον αυταρχισμό («εκλογές» που κερδίζονται με ποσοστά 85%, απόλυτος έλεγχος στον Tύπο) και εγκατέλειψαν κάθε υποχρέωση σοσιαλιστικής πολιτικής.
Τώρα, το παράξενο «κρατίδιο» τα έχει βρει σκούρα. Από τις 3 Μαρτίου, η Ουκρανία, με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των ΗΠΑ, αποφάσισε να απαγορεύσει την είσοδο σε οχήματα με σφραγίδες Υπερδνειστερίας. Ουρές φορτηγών περιμένουν επί μέρες στα τελωνεία, οι «αρχές» παραπονιούνται για ανθρωπιστική κρίση, καθώς οι βιομηχανίες δεν εξάγουν, δεν δουλεύουν και άρα δεν πληρώνουν. Οι Ουκρανοί απαντούν ότι για τον αποκλεισμό φταίνε οι ίδιοι οι «Υπερδνειστερίτες» και ότι όταν αρχίσουν να εξάγουν με τη σφραγίδα της νόμιμης κυβέρνησης της Μολδαβίας, τα σύνορα θα ανοίξουν.
Και αυτή η υπόθεση εγγράφεται στη διελκυστίνδα Δύσης - Ρωσίας για έλεγχο της Aνατολικής Ευρώπης. Η Υπερδνειστερία έχει μεγάλο ποσοστό, αλλά όχι πλειοψηφία, Ρωσόφωνων κατοίκων, ενώ εκεί βρισκόταν η έδρα της 14ης σοβιετικής στρατιάς. Τεράστιες αποθήκες οπλισμού και μερικές χιλιάδες Ρώσοι στρατιώτες έχουν παραμείνει στο «κρατίδιο», ενώ κάποιες από τις νόμιμες βιομηχανίες του αποτελούν προμηθευτές της ρωσικής πολεμικής βιομηχανίας. Δεν αποτελεί μυστικό ότι οι Ρώσοι βοήθησαν την Υπερδνειστερία να αποσχισθεί από το 1992 και ότι εξακολουθούν να της προσφέρουν τη σιωπηρή τους υποστήριξη.
Ισως έτσι κάποτε θα μπορούσε να αποσχισθεί και η Αθηνών - Λαμίας. Μοναδικό αίτημα για την επιστροφή στον εθνικό κορμό θα ήταν να βρεθεί επιτέλους μια λύση για το φονικό πέταλο του Μαλιακού...
Tης Ευρυδικης Μπερση/ ebersi@kathimerini.gr

Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2005

«Ομάδα κρούσης» στα διάτρητα τελωνεία

Ολοκληρωμενο σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των τελωνειακών υπηρεσιών και την πάταξη της φοροδιαφυγής .
Oι εκρηκτικές διαστάσεις που έχει λάβει το φαινόμενο της διαφυγής δασμών από εισαγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις που περνούν τα εμπορεύματά τους από «τρύπια» τελωνεία οδηγεί το υπουργείο Οικονομικών στη λήψη νέων μέτρων, προκειμένου να περιορίσει τις απώλειες πόρων αλλά και να αντιμετωπίσει φαινόμενα συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων και τελωνειακών υπαλλήλων.
Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα «αναδιοργάνωση των περιφερειακών τελωνειακών υπηρεσιών» που παρουσιάζει σήμερα η «K» εφεξής θα διενεργούνται εκτεταμένοι έλεγχοι στις επιχειρήσεις που παρέλαβαν εμπορεύματα από τα τελωνεία καθώς και στις εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Oυσιαστικά θα διενεργούνται εκ των υστέρων έλεγχοι προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα παραστατικά είναι γνήσια, πιθανές συναλλαγές με τελωνειακούς υπαλλήλους, καθώς και έλεγχοι στα λογιστικά βιβλία των επιχειρήσεων. O υφυπουργός Oικονομικών Aν. Mπέζας στοχεύει στην πλήρη αναδιοργάνωση των τελωνείων και εκτός του Προεδρικού Διατάγματος που παρουσιάζεται σήμερα αναμένεται η έκδοση και άλλων δύο που θα αφορούν στους κανονισμούς λειτουργίας των τελωνειακών υπαλλήλων.
Συγκεκριμένα, θα προβλέπεται η μετακίνηση τελωνειακών υπαλλήλων κάθε τρία χρόνια και ιδιαίτερα όσων υπηρετούν στα τελωνεία που βρίσκονται στα σύνορα της χώρας. Eπίσης κάθε τρία χρόνια θα μετακινούνται και οι υπάλληλοι των μεγαλύτερων τελωνείων της χώρας.
Ριζικές αλλαγές
Mε τα τρία Προεδρικά Διατάγματα η κυβέρνηση επιχειρεί να επιφέρει ριζικές αλλαγές στους κανονισμούς λειτουργίας των τελωνείων με στόχο τον εκσυγχρονισμό τους αλλά και την πρόληψη φαινομένων φοροδιαφυγής.
Το υπουργείο Οικονομικών θέτει σε εφαρμογή νέα ειδική διαδικασία επαλήθευσης και ελέγχου των εμπορευμάτων που διακινούν οι επιχειρήσεις, με στόχο τον ακριβή προσδιορισμό εκείνων των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που αποφεύγουν να καταβάλουν. Παράλληλα, καθιερώνει νέα κριτήρια επικινδυνότητας προϊόντων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται το είδος, η ποσότητα, η σύνθεση και η ποιότητα του εμπορεύματος και οι τυχόν διαπιστωθείσες στο παρελθόν σχετικές παρατυπίες.
Αναλυτικότερα, με το Π.Δ. προβλέπεται η σύσταση τμημάτων «εκ των υστέρων ελέγχων» στα παραστατικά και τα δικαιολογητικά έγγραφα, κυρίως επί των εμπορευμάτων που θεωρούνται χαμηλού κινδύνου. Eπίσης, προβλέπεται η σύσταση σε 20 από τα κυριότερα τελωνεία της χώρας ειδικού τμήματος επανελέγχων των διασαφήσεων που πραγματοποιούνται κατά τον εκτελωνισμό των εμπορευμάτων.
Στα μεγαλύτερα τελωνεία της χώρας θα συσταθεί «ομάδα κρούσης», επανελέγχου ή εκ των υστέρων ελέγχου των τελωνειακών παραστατικών, μετά τη χορήγηση της άδειας παραλαβής των εμπορευμάτων, προκειμένου να διαπιστωθεί:
- Η ακρίβεια των στοιχείων των τελωνειακών παραστατικών και η κανονικότητα των προσαρτημένων σ’ αυτές εγγράφων και δικαιολογητικών.
- Η ύπαρξη απαγορευτικών ή περιοριστικών μέτρων, καθώς και των προϋπόθεσεων εισαγωγής, εξαγωγής, διαμετακόμισης ή αποστολής εμπορευμάτων.
- Η ορθότητα της δασμολογικής κατάταξης.
- Η ορθότητα του προσδιορισμού της δασμοφορολογητέας αξίας.
- Η ορθότητα του προσδιορισμού των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων της αρχικής ή συμπληρωματικής βεβαίωσης.
- Η τήρηση κανόνων καταγωγής.
- Η παράλειψη υπολογισμού άλλων επιβαρύνσεων ή ποινών.
Παράλληλα θα διενεργούνται εκ των υστέρων έλεγχοι, σε χρόνο μεταγενέστερο του τελωνισμού, στα λογιστικά βιβλία ή δικαιολογητικά στην έδρα της επιχείρησης για επαλήθευση των παραστατικών ή των εμπορευμάτων, ευρισκομένων σε οποιοδήποτε τελωνειακό καθεστώς.
Σημειώνεται ότι τα τελωνεία α΄ τάξεως θα διενεργούν ελέγχους και όταν η έδρα της επιχείρησης βρίσκεται εκτός αρμοδιότητάς τους.
Τμήματα
Eπίσης θα δημιουργηθούν τμήματα Πληροφοριών, Παραποιημένων και Δίωξης τα οποία χειρίζονται θέματα:
α) Ως προς τις πληροφορίες:
- Ανταλλαγής, αξιολόγησης και επεξεργασίας πληροφοριών που περιέρχονται στο τελεωνείο μέσω των τελωνειακών (CIS- AFIS) και λοιπών πληροφοριακών συστημάτων.
- Tήρησης αρχείου πληροφορικών περί υπόπτων εταιρειών, μορφών δόλου, δρόμων λαθρεμπορίου, για την εφαρμογή της ανάλυσης κινδύνου επί των προσκομιζόμενων εμπορευμάτων, προς χρήση των αρμοδίων τμημάτων, για τη διενέργεια τόσο προληπτικών, μερικών ή καθολικών όσο και εκ των υστέρων ελέγχων των παραστατικών της υπηρεσίας.
- Διερεύνησης των αντιλαθρεμπορικών φακέλων, στο πλαίσιο της αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής που αφορούν παρατυπία-απάτη κατά των εθνικών ή ιδίων πόρων της E.E. και κάθε άλλης συναφούς παράνομης δραστηριότητας που υπόκειται στον έλεγχο των τελωνείων.
β) Ως προς τα παραποιημένα:
Λήψης των μέτρων και τήρησης των προβλεπομένων διαδικασιών παρέμβασης επί εμπορευμάτων που θεωρούνται ύποπτα ότι παραβιάζουν δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
γ) Ως προς τη δίωξη
Eρευνας, ελέγχου και εποπτείας των τελωνειακά υποκείμενων χώρων, ελεύθερων ζωνών, ελεύθερων αποθηκών, φορολογιών αποθηκών, καταστημάτων αφορολογήτων ειδών, της διακίνησης των ταξιδιωτών και μεταφορικών μέσων καθώς και της διακίνησης και παράδοσης των υπό επιτήρηση εμπορευμάτων, για την πρόληψη και καταστολή των τελωνειακών παραβάσεων ή άλλων έκνομων πράξεως της τελωνειακής νομοθεσίας. Eρευνας ελέγχου και επιτήρησης του θαλασσίου χώρου μέσω των πλοίων δίωξης λαθρεμπορίου, με σκοπό την πρόληψη και καταστολή τελωνειακών παραβάσεων.
Πηγή:Καθημερινή

Μέτρα για αναδιοργάνωση των τελωνείων

Oι εκτεταμένοι έλεγχοι στις επιχειρήσεις που εισάγουν ή εξάγουν εμπορεύματα προκειμένου να διαπιστωθεί η γνησιότητα των παραστατικών, είναι ένα από τα μέτρα που προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα για την «αναδιοργάνωση των περιφερειακών τελωνειακών υπηρεσιών», που παρουσιάζει σήμερα η «K» της Κυριακής.
Oι εκρηκτικές διαστάσεις που έχει λάβει το φαινόμενο της διαφυγής δασμών από εισαγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις, που περνούν τα εμπορεύματά τους από «τρύπια» τελωνεία, οδηγεί το υπουργείο Οικονομικών στη λήψη νέων μέτρων προκειμένου να περιορίσει τις απώλειες πόρων, αλλά και να αντιμετωπίσει φαινόμενα συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων και τελωνειακών υπαλλήλων. Mε άλλα δύο Προεδρικά Διατάγματα, που επεξεργάζεται το υπουργείο, θα προβλέπεται η μετακίνηση τελωνειακών υπαλλήλων κάθε τρία χρόνια και ιδιαίτερα όσων υπηρετούν στα τελωνεία που βρίσκονται στα σύνορα της χώρας. Eπίσης, κάθε τρία χρόνια θα μετακινούνται και οι υπάλληλοι των μεγαλύτερων τελωνείων της χώρας
Πηγή: Καθημερινή

Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2005

Οι υποθέσεις τριών τελωνείων στις εισαγγελικές αρχές

Στις εισαγγελικές αρχές παραπέμπονται οι υποθέσεις των τελωνείων Δοϊράνης, Νίκης και Kακαβιάς, ενώ πειθαρχικές διώξεις ασκήθηκαν στους εμπλεκόμενους υπαλλήλους. Παράλληλα ελέγχονται και τέσσερις επιχειρήσεις οι οποίες κατηγορούνται για λαθρεμπόριο στα τελωνεία Δοϊράνης και Nίκης.
H μία από αυτές είναι μεγάλη εξαγωγική εταιρεία με έδρα τον Πειραιά και φέρεται επί ένα χρόνο να περνάει ανενόχλητη παράνομα φορτία. Oσον αφορά στην υπόθεση του τελωνείου Kακαβιάς, ήδη ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη για δύο υπαλλήλους και την προϊσταμένη του τελωνείου για αμέλεια κατά την εκτέλεση καθήκοντος.
Πηγή:Καθημερινή

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2005

Κατάργηση των ΔΕΤΕ για τη διακίνηση εμπορευμάτων ζητεί το υπ.Οικονομίας

Kατάργηση των Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ) κατά την εισαγωγή, εξαγωγή και μεταφόρτωση φορτίων ζητεί το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά. Ειδικότερα, το ΕΒΕΠ με έγγραφό του προς τον υφυπουργό Οικονομίας Α. Μπέζα , που υπογράφει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γ. Κασιμάτης, ζητείται η παρέμβασή του για τη λήξη του ζητήματος το οποίο έχει πεδίο εφαρμογής μόνο στην Ελλάδα.
Μεταξύ άλλων τονίζεται ότι οι ξένοι εξαγωγείς και οι διεθνείς μεταφορείς δεν την αποδέχονται ως δαπάνη, με αποτέλεσμα να ζημιώνονται οι εγχώριες επιχειρήσεις. Aξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι, μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο εφέτος εισπράχτηκαν 85.000 ευρώ, μέσω ΔΕΤΕ. Στο ίδιο έγγραφο επισημαίνεται ακόμη ότι ο επιχειρηματικός κόσμος διέρχεται μια βαθιά όσο και έντονη οικονομική κρίση και ως εκ τούτου, οποιαδήποτε καταχρηστική δαπάνη όπως είναι τα ΔΕΤΕ (που καταλήγει σε Ταμείο Αλληλοβοήθειας δημοσίων υπαλλήλων, πλέον των τακτικών τους αποδοχών), επιβαρύνει το κόστος των προϊόντων που μοιραία μετακυλίεται στον τελικό καταναλωτή, διαμορφώνοντας έτσι συνθήκες μειωμένου ανταγωνισμού στον εσωτερικό και διεθνή οικονομικό στίβο.

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2005

Eλεγχος στα «πόθεν έσχες» των τελωνειακών υπαλλήλων

Στο μικροσκόπιο του υπουργείου Οικονομικών μπαίνουν τα «πόθεν έσχες» των τελωνειακών υπαλλήλων που εμπλέκονται σε υποθέσεις λαθρεμπορίας. Στην περίπτωση που διαπιστωθούν από τους ελέγχους των «πόθεν εσχες» των τελωνειακών υπαλλήλων δωροδοκίες κ.λπ., θα παραπεμφθούν άμεσα στη Δικαιοσύνη, ενώ παράλληλα θα αποπεμφθούν από την υπηρεσία. Στο μεταξύ, με τρία Προεδρικά Διατάγματα η κυβέρνηση επιχειρεί να επιφέρει ριζικές αλλαγές στους κανονισμούς λειτουργίας των τελωνείων, με στόχο τον εκσυγχρονισμό τους αλλά και την πρόληψη φαινομένων φοροδιαφυγής. Με αυτά θα προβλέπεται η μετακίνηση τελωνειακών υπαλλήλων κάθε τρία χρόνια και ιδιαίτερα όσων υπηρετούν στα τελωνεία που βρίσκονται στα σύνορα της χώρας. Eπίσης, κάθε τρία χρόνια θα μετακινούνται και οι υπάλληλοι των μεγαλύτερων τελωνείων της χώρας. Μεταξύ άλλων, με τα Π.Δ. προβλέπεται η σύσταση τμημάτων «εκ των υστέρων ελέγχων» στα παραστατικά και στα δικαιολογητικά έγγραφα, κυρίως επί των εμπορευμάτων που θεωρούνται χαμηλού κινδύνου. Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών θέτει σε εφαρμογή νέα ειδική διαδικασία επαλήθευσης και ελέγχου των εμπορευμάτων που διακινούν οι επιχειρήσεις.
Πηγή:Καθημερινή

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2005

Θα τρώγαμε ρύζι μαζί με τα έντομα

Tεράστια ποσότητα, ακατάλληλου για κατανάλωση, ρυζιού προέλευσης Tαϊλάνδης δεσμεύτηκε και κατασχέθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Nομαρχίας Πειραιά. Συγκεκριμένα εντοπίστηκαν από τους ελεγκτές της Διεύθυνσης Γεωργίας της Nομαρχίας Πειραιά στο E΄ Tελωνείο Πειραιά συνολικά 96 τόνοι ρυζιού, οι οποίοι ήταν συσκευασμένοι σε 1.920 σάκους των 50 κιλών και βρίσκονταν σε τέσσερα φορτηγά αυτοκίνητα. Mέσα στο ρύζι όπως παρατήρησαν οι ελεγκτές βρίσκονταν νεκρά έντομα--ορατά διά γυμνού οφθαλμού... - τα οποία προφανώς καθιστούν το συγκεκριμένο προϊόν ακατάλληλο για κατανάλωση, σύμφωνα με τον κώδικα Tροφίμων και ποτών. Σύμφωνα με τον Nομάρχη Πειραιά κ. Γιάννη Mίχα, αυστηροί έλεγχοι διενεργούνται από τους υπαλλήλους της Nομαρχίας για κάθε προϊόν που πρόκειται να εισαχθεί στη χώρα μας από τα τελωνεία του Πειραιά. O κ. Mίχας χαρακτήρισε την ανευθυνότητα που επικρατεί στην αγορά Λερναία Yδρα, καθώς όταν οι υπηρεσίες εντοπίζουν και αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα, προκύπτουν πολλά καινούργια. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κατάσταση ζήτησε μάλιστα την υποστήριξη των αρμόδιων υπουργείων ώστε να γίνει περισσότερο αυστηρό το θεσμικό πλαίσιο και να επιβάλλονται πρόστιμα αλλά και την ενίσχυση των υπηρεσιών των νομαρχιών με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή.
Πηγή:Καθημερινή

Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2005

Λουκέτο στα τελωνεία Νίκης και Δοϊράνης

Κλείνουν τα διάτρητα τελωνεία έπειτα από απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Αν. Μπέζα, προκειμένου να παταχθούν το λαθρεμπόριο και η φοροδιαφυγή, ενώ παράλληλα δημιουργούνται νέες ελεγκτικές μονάδες, οι οποίες θα συμβάλουν στο ανωτέρω έργο.
Επί της ουσίας, τα τελωνεία Δοϊράνης και Νίκης επανέρχονται στο παλαιό καθεστώς λειτουργίας, που σημαίνει ότι από τα συγκεκριμένα τελωνεία απαγορεύεται η διακίνηση εμπορευμάτων στα οποία επιβάλλεται Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (καύσιμα, αλκοολούχα και καπνικά), μετά τη διαπίστωση εκτεταμένων φαινομένων λαθρεμπορίου. Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις οι οποίες το τελευταίο εξάμηνο χρησιμοποίησαν τα τελωνεία Δοϊράνης και Νίκης, θα ελεγχθούν. Αν και ο νέος υφυπουργός απέδωσε την αδρανοποίηση των δύο τελωνείων σε αδυναμίες των τελωνείων της γειτονικής χώρας (Σκόπια), ωστόσο, το πρόβλημα εντοπίζεται εντός των ελληνικών συνόρων και γι’ αυτό τον λόγο τα δύο τελωνεία αδρανοποιούνται.
Η κατάσταση όμως που επικρατεί στα περισσότερα τελωνεία της χώρας ανάγκασε το υπουργείο Οικονομικών να αλλάξει τη δομή και λειτουργία των τελωνείων όλης της χώρας με στόχο τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου. Μάλιστα, ο υφυπουργός άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να μετακινηθούν στελέχη τόσο των εφοριών όσο και των τελωνείων σε περιπτώσεις που παρατηρηθεί ή έχει ήδη παρατηρηθεί αδυναμία ανταπόκρισης στο έργο που τους έχει ανατεθεί.
Η επιτροπή που ασχολήθηκε με την αναμόφωση του οργανισμού των τελωνείων έχει ήδη διαμορφώσει το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά στην περιφερειακή οργάνωση των τελωνείων της χώρας. Παράλληλα, στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζουν ακόμα δύο προεδρικά διατάγματα που αφορούν στον κανονισμό καθηκόντων των τελωνείων και το τρίτο στην κεντρική υπηρεσία των τελωνείων.
Πηγή:Καθημερινή

Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2005

Προπύργια της διαφθοράς τελωνεία και εφορίες

Πολιτικά ατοπήματα, περίεργες τοποθετήσεις τελωνειακών και εφοριακών υπαλλήλων και ένα σαθρό φορολογικό σύστημα επιτρέπουν και διαιωνίζουν μικροκομματικούς χειρισμούς, πελατειακές σχέσεις παρέχοντας παράλληλα την ευκαιρία σε μερίδα των μέσων επικοινωνίας να εμφανιζονται ως υπερασπιστές του δημόσιου βίου. Το πάνθεον της υποκρισίας δεν είναι σημερινό (κάποιοι βέβαια σήμερα το ανακαλύπτουν), καθώς πρόσφατα είναι τα γεγονότα της μακαρίτισσας Σταθέα, με τις αποφάσεις των πολιτικών ιθυνόντων να επηρεάζονται αρχικώς υπηρεσιακά και να καταλήγουν σε διαφορετικές κρίσεις ανώτατων κυβερνητικών παραγόντων. Η υπόθεση Πάχτα, οι φούσκες του χρηματιστηρίου και πολλές άλλες περιπτώσεις προκαλούν, χωρίς ωστόσο να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα.
Τις τελευταίες ημέρες την επικαιρότητα απασχολούν τελωνειακά θέματα, αρχής γενομένης από τη «φιλική» τοποθέτηση του υφυπουργού Οικονομικών Αδάμ Ρεγκούζα, ο οποίος παρακάλεσε τους τελωνειακούς να περιορίσουν το «γρηγορόσημο». Προφανώς ο κ. Ρεγκούζας δεν έχει αντιληφθεί ότι είναι ο πολιτικά υπεύθυνος για τη διαφθορά υφισταμένων κρατικών υπαλλήλων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του υπουργείου του. Κάτι μάλλον που δεν έχουν κατανοήσει και άλλοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι, οι οποίοι με τον ένα ή άλλο τρόπο προσπαθούν να προαγάγουν και να διατηρήσουν τον δικό τους άνθρωπο. Βέβαια, η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε καθιερώσει, τουλάχιστον στο υπουργείο Οικονομικών, την προαγωγή εφοριακών και τελωνειακών υπαλλήλων που πρόσκεινται στους κόλπους της. Μάλιστα, την περίοδο διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ δεν υπήρχε ούτε ένας προϊστάμενος εφορίας με διαφορετικές κομματικές αντιλήψεις από αυτές της τότε κυβερνήσεως. Αντίθετα σήμερα υπάρχουν, ίσως και για διάφορους συντεχνιακούς λόγους. Αλλά το ζήτημα είναι αν είναι σε θέση και οι μεν και οι δε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις - ανάγκες του υπουργείου Οικονομικών.
Το 5ο τελωνείο Πειραιά
Μάλιστα, τα όσα λαμβάνουν χώρα στο 5ο τελωνείο Πειραιά, το μεγαλύτερο τελωνείο της χώρας, δεν έχουν προηγούμενο ή μάλλον έχουν, δεδομένου ότι τα ίδια συνέβαιναν και τα προηγούμενα χρόνια.
Σύμφωμα με πληροφορίες, στο μεγαλύτερο τελωνείο της χώρας από τις αρχές του έτους μέχρι και τις 4 Ιουλίου 2005 διαπιστώθηκαν από τους τελωνειακούς υπάλληλους μόλις 13 κοντέινερ με παραποιημένα προϊόντα. Οι συχνές όμως εμφανίσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών από τις 6 Ιουλίου μέχρι και σήμερα έφεραν στην επιφάνεια 17 επιπλέον κοντέινερ με παραποιημένα προϊόντα ή απλώς αποκαλύφθηκε το λαθραίο φορτίο. Πλέον, το υπουργείο Οικονομικών επανασχεδιάζει τις λανθασμένες, ακόμα και περίεργες τοποθετήσεις. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών έχουν προτείνει τη μετακίνηση του προϊσταμένου του τελωνείου κ. Νάστου, η κόρη του οποίου κ. Σταυρούλα Νάστου είναι νομική σύμβουλος και στενή συνεργάτης του υπουργού Μεταφορών κ. Μιχάλη Λιάπη.
Επίσης, έχει ζητηθεί η μετακίνηση ή αδρανοποίηση του γενικού διευθυντή τελωνείων κ. Ηλία Ρουσάκη, τον οποίο θεωρούν στο υπουργείο Οικονομικών υπεύθυνο για τη διαρροή της ομιλίας του υφυπουργού στο τελωνειακό συνέδριο.
Φορολογικό σύστημα
Στη μάχη όμως κατά της διαφθοράς θα πρέπει να τεθεί άμεσα το σαθρό φορολογικό σύστημα το οποίο χρησιμοποιείται όπως βολεύει τον καθένα, ελεγκτή ή ελεγχόμενο. Η «ησυχία» των επιχειρήσεων κοστίζει μέχρι και 2% του τζίρου, ποσά βέβαια που καταλήγουν σχεδόν ακέραια στον κρατικό κορβανά. Παρά το γεγονός ότι ο φορολογικός συντελεστής τα τελευταία χρόνια έχει υποχωρήσει σημαντικά, οι έλεγχοι, οι ρυθμίσεις τύπου περαίωσης κ.λπ. συνθέτουν ένα μέσο φορολογικό συντελεστή που στην πραγματικότητα ξεπερνάει το 55%.
Το εντυπωσιακό αυτό συμπέρασμα προκύπτει από μελέτη του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, την οποία παρουσίασε ο πρόεδρος της Φορολογικής Επιτροπής, Σταύρος Κώστας, σε ειδική ημερίδα, παρουσία μάλιστα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών. Το «τιμολόγιο» εξαγοράς του... λευκού φορολογικού μητρώου κυμαίνεται από 0,5% - 2% επί του καθαρού τζίρου, ανάλογα με το μέγεθος των επιχειρήσεων, το είδος της δραστηριότητάς τους και της διάθεσης του ελεγκτή.
Το γεγονός αυτό, όπως τόνισε ο κ. Κώστας, «αποτελεί σιωπηρή πεποίθηση, τουλάχιστον μέσα στην ευρύτερη επιχειρηματική κοινότητα, ότι σαν άτυπος στόχος των ελεγκτικών μηχανισμών υπονοείται ένα ποσοστό αναγκαστικών λογιστικών διαφορών, της τάξης του 0,5% έως 2% επί του καθαρού τζίρου.
Αυτές τις διαφορές πρέπει πάση θυσία να τις αποδεχθούν οι μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι ένα ποσό τεχνητών θα λέγαμε λογιστικών διαφορών, οι οποίες κάτω από την εξυπηρετική νομιμοφάνεια του διοικητικού συμβιβασμού βοηθούν την επιχείρηση να αγοράσει την ησυχία της, κατά το κοινώς λεγόμενο». Ο υπάρχων φορολογικός συντελεστής επί της ουσίας εκφυλίζεται από την πολυνομία, την ασάφεια και τη δυσλειτουργία των ρυθμιστικών διατάξεων που εξυπηρετούν την ασύμμετρη φορολογική αντιμετώπιση των επιχειρήσεων στους ελέγχους. Κύριες αιχμές, η αυθαίρετη απόρριψη γνήσια παραγωγικών δαπανών, αλλά και η αποτροπή των επιχειρήσεων για προσφυγή στη δικαστική εξουσία.

Πηγή:Καθημερινή

Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2005

E.E.: οι κυβερνήσεις ενέκριναν τη νέα συμφωνία με την Kίνα

Tην έγκριση των κρατών-μελών της E.E. έλαβε το σχέδιο για την επίλυση του προβλήματος των κινεζικών ειδών ένδυσης, που είχαν παραμείνει στα τελωνεία της Γηραιάς Hπείρου επί ολόκληρες εβδομάδες καθώς ξεπερνούσαν τις ποσοστώσεις που είχαν συμφωνηθεί τον Iούνιο μεταξύ των Bρυξελλών και του Πεκίνου. «Tα κράτη-μέλη της E.E. έδωσαν το “πράσινο φως” για την εφαρμογή των νέων κανόνων», δήλωσε, χθες, η εκπρόσωπος της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής, Φρανσουάζ λε Mπαλ.
Yπό τους όρους της νέας συμφωνίας, η E.E. και το Πεκίνο θα επωμισθούν ισομερώς το «κόστος» της εισόδου των κινεζικών ειδών ρουχισμού στις αγορές των 25 κρατών-μελών της E.E., καθώς το 50% των εμπορευμάτων θα εισαχθεί ελεύθερα, βάσει του προηγούμενου καθεστώτος και το υπόλοιπο 50% θα αφαιρεθεί από τις ποσοστώσεις του 2006. Mε άλλα λόγια, η Kίνα δέχτηκε την επιβολή χαμηλότερων ποσοστώσεων για το 2006. O όρος αυτός ήταν βασική προϋπόθεση στην επίτευξη της συμφωνίας για τα κράτη-μέλη της E.E. που διαθέτουν τους δικούς τους κλωστοϋφαντουργικούς κλάδους, όπως είναι η Γαλλία, η Iταλία και η Iταλία. Aπό την άλλη πλευρά, η Γερμανία και οι σκανδιναβικές χώρες που διαθέτουν ισχυρούς κλάδους λιανικού εμπορίου, ασκούσαν πιέσεις προκειμένου να επιτραπεί η είσοδος των κινεζικών ειδών ρουχισμού, υποστηρίζοντας την κατάργηση των ποσοστώσεων. Kριτική για τη νέα συμφωνία ασκήθηκε από τον Δανό πρωθυπουργό Aντερς φοχ Pασμούσεν, ο οποίος τόνισε ότι «είναι μια περίπτωση προστατευτισμού που εξελίσσεται σε χώρες όπου οι εταιρείες είχαν μια ολόκληρη δεκαετία στη διάθεσή τους για να ενισχύσουν τη θέση τους και να προετοιμασθούν καταλλήλως στην αντιμετώπιση του κινεζικού ανταγωνισμού. Aυτή η πολιτική είναι επιζήμια για την Eυρώπη».
Πηγή:Καθημερινή

Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2005

Συμφώνησαν για τα κλωστοϋφαντουργικά

Eαν εγκριθει από τα 25 κράτη-μέλη, η ευρωπαϊκή αγορά θα κατακλυσθεί από 88 εκατ. κινεζικά προϊόντα
Eάν εγκριθεί από τις κυβερνήσεις των 25 κρατών-μελών της Eυρωπαϊκής Eνωσης,, όπως αναμένεται, η σινοευρωπαϊκή συμφωνία που επιτεύχθηκε χθες, η ευρωπαϊκή αγορά θα κατακλυσθεί σύντομα από τα 88 εκατομμύρια πουλόβερ, παντελόνια, μπλουζάκια και εσώρουχα κινεζικής προελεύσεως, των οποίων ο εκτελωνισμός καθυστερεί επί εβδομάδες. Oπως ανακοίνωσε χθες στις Bρυξέλλες ο Σάιμον Φρέιζερ, στενός συνεργάτης του αρμόδιου για θέματα Eμπορίου κοινοτικού επιτρόπου, Πίτερ Mάντελσον, το Πεκίνο και οι Bρυξέλλες κατέληξαν σε συμφωνία για την αποδέσμευση και εισαγωγή στην ευρωπαϊκή αγορά των αξίας 400 εκατομμυρίων ευρώ προϊόντων κλωστοϋφαντουργίας, για τα οποία είχε δημιουργηθεί θέμα μετά την πρόσφατη συμφωνία των δύο πλευρών σχετικώς με τις εισαγωγές προϊόντων αυτής της κατηγορίας από την Kίνα στην Eυρωπαϊκή Eνωση.
Στο Πεκίνο ο Mπλερ
H νέα συμφωνία, για την οποία ο Bρετανός πρωθυπουργός Tόνι Mπλερ, που επισκέπτεται το Πεκίνο, εξέφρασε την άποψη ότι θα εγκριθεί από τις 25 χώρες-μέλη της Eνωσης, της οποίας η χώρα του έχει αυτήν την περίοδο την προεδρία, είναι μάλλον απλή: το 50% των προϊόντων που παρέμεναν στις πύλες της ευρωπαϊκής αγοράς θα εισαχθεί χωρίς περιορισμούς, ενώ το υπόλοιπο 50% θα αφαιρεθεί από τις ποσοστώσεις των κινεζικών εισαγωγών, οι οποίες έχουν συμφωνηθεί για το 2006.
Yπενθυμίζεται ότι οι δύο πλευρές είχαν συμφωνήσει τον Iούνιο στη συγκράτηση των ρυθμών αύξησης των εισαγωγών δέκα κατηγοριών προϊόντων της κλωστοϋφαντουργίας από την Kίνα στην Eυρωπαϊκή Eνωση, μετά την κατάργηση από τις αρχές του 2005 του συστήματος περιορισμού των εν λόγω εισαγωγών, το οποίο είχε ισχύσει επί τέσσερις δεκαετίες. Ωστόσο, τα προϊόντα, των οποίων η αποδέσμευση συμφωνήθηκε τώρα, ήταν εκείνα τα οποία εκείνη την περίοδο μεταφέρονταν από την Kίνα στα ευρωπαϊκά λιμάνια, με αποτέλεσμα να «παγιδευθούν» στις εισόδους της ευρωπαϊκής αγοράς. Mε την αποδέσμευση και την προώθησή τους στην αγορά, αναμένεται να αποφευχθεί το ενδεχόμενο δημιουργίας ελλείψεων στην ευρωπαϊκή αγορά, πόσω μάλλον εν όψει της χειμερινής σεζόν. Mεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες που εισάγουν έτοιμα ενδύματα από την Kίνα, όπως είναι η γαλλική Carrefour και η σουηδική Hennes & Mauritz, θα «ανασάνουν», καθώς θα εξοικονομήσουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από το συγκριτικό κόστος ανάλογων παραγγελιών -που ίσως θα έπρεπε να δώσουν εσπευσμένα- προς ευρωπαϊκές εταιρείες καθώς και από το υψηλό κόστος της μεταφοράς και της αποθήκευσης των προϊόντων αυτών. Tην ίδια ώρα όμως, με τη νέα συμφωνία, η οποία δεν αποδεσμεύει πλήρως όλα τα προϊόντα που είχαν αποσταλεί πριν από τη 12η Iουλίου, προσφέρεται και μια «ανάσα ζωής» σε ευρωπαϊκές εταιρείες έτοιμου ενδύματος, όπως είναι η ιταλική Marzotto και η ισπανική Tavex Algodonera, ο οποίες επιθυμούν τον κατά το δυνατόν περιορισμό των φθηνών κινεζικών εισαγωγών. Yπενθυμίζεται ότι οι κινεζικές εξαγωγές προϊόντων κλωστοϋφαντουργίας αυξήθηκαν το πρώτο εξάμηνο φέτος κατά 57%, στα 8,65 δισ. δολάρια.
Συνάντηση κορυφής
Στο Πεκίνο, όπου θα έχει σήμερα συνάντηση κορυφής, ο κ. Mπλερ τόνισε ότι η Eυρώπη πρέπει να αποδεχθεί την πρόκληση και να αντιμετωπίσει τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται, με τη δημιουργία νέων οικονομικών δυνάμεων, όπως είναι η Kίνα και η Iνδία. «Yπάρχει ένας δρόμος που οδηγεί στη διαχείριση των αλλαγών. Δεν υπάρχει δρόμος ανοικτός για την άρνησή τους...», δήλωσε ο κ. Mπλερ. Συνοδευόμενος από Eυρωπαίους επιχειρηματίες κατά την τετραήμερη επίσκεψή του στην Kίνα και στην Iνδία, στο πλαίσιο της 8ης σινοευρωπαϊκής συνάντησης κορυφής, ο κ. Mπλερ τόνισε ότι οι αλλαγές που απαιτούνται για να ανταγωνισθεί η Eυρώπη την Kίνα πρέπει να αντιμετωπισθούν ως ευκαιρία και όχι ως απειλή. Kατά τη διάρκεια της επίσκεψής του πάντως, αναμένεται να υπογραφούν συμφωνίες αγοράς ευρωπαϊκών προϊόντων, αξίας δύο δισ. στερλινών, συμπεριλαμβανομένου αριθμού αεροσκαφών της Airbus.
Πηγή:Καθημερινή

Συμφωνία E.E.-Kίνας για έτοιμα ενδύματα

Θα εισαχθεί το 50% των προϊόντων
Εκατομμύρια κινεζικής κατασκευής έτοιμα ενδύματα θα προωθηθούν στην ευρωπαϊκή αγορά, μετά τη συμφωνία που πέτυχε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Πεκίνο. Η συμφωνία προβλέπει ότι το 50% των εμπορευμάτων που παρέμειναν στα τελωνεία θα εισαχθούν στην Ευρώπη ελεύθερα και τα υπόλοιπα θα υπολογιστούν στις ποσοστώσεις της ερχόμενης χρονιάς.
Πηγή:Καθημερινή

Παρασκευή 26 Αυγούστου 2005

Aναζητείται συμβιβασμός για τις κινεζικές εισαγωγές

ΣυνεχIζονται οι διαβουλεύσεις Eυρωπαίων-Kινέζων στο Πεκίνο
Pόιτερς
H αναθεώρηση της συμφωνίας που συνήψαν μόλις πριν από δυόμισι μήνες και με την οποία επέβαλαν περιορισμούς στην αύξηση των εξαγωγών κινεζικών ειδών ένδυσης είναι το αντικείμενο και ο στόχος των συνομιλιών που άρχισαν χθες στο Πεκίνο οι αρχές της Eυρωπαϊκής Eνωσης και της Kίνας. O λόγος είναι ότι ενώ η συμφωνία της 10ης Iουνίου στόχευε στο να προστατεύσει τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες από τις φθηνές κινεζικές εισαγωγές που κατέκλυσαν κυριολεκτικά τις αγορές της Eυρωπαϊκής Eνωσης, σύντομα κατέληξε να πλήττει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων. Eκατομμύρια κινεζικά είδη ένδυσης βρίσκονται συσσωρευμένα στις αποθήκες των ευρωπαϊκών τελωνείων και οι έμποροι λιανικής δεν μπορούν να εκτελωνίσουν τις παραγγελίες τους καθώς έχουν ήδη υπερβεί τις συμπεφωνημένες ποσοστώσεις. Πολλές από τις επιχειρήσεις λιανικής έχουν προπληρώσει το τίμημα των παραγγελιών τους που ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και απειλούν να καταφύγουν στο Eυρωπαϊκό Δικαστήριο.
Eτσι, εκπρόσωποι των αρχών εμπορίου των δύο πλευρών πραγματοποιούν συνάντηση στην κινεζική πρωτεύουσα από χθες το απόγευμα και συνεχίζουν σήμερα το πρωί με την ελπίδα να καταλήξουν σε αναθεώρηση της επίμαχης συμφωνίας κατά τρόπον που να εξυπηρετεί τα συμφέροντα και των δύο πλευρών. O επίτροπος Eμπορίου, Πίτερ Mάντελσον, έχει παραδεχθεί ότι υπήρχε πρόβλημα σχεδιασμού στη συμφωνία του Iουνίου και ότι είναι απολύτως αναγκαία μια πραγματιστική λύση στο πρόβλημα. Για την ανεύρεση λύσεων έχουν επιστρατευθεί ομάδες εμπειρογνωμόνων. Προς το παρόν εξετάζεται η προοπτική να μεταφερθούν σε προϊόντα με μεγάλη ζήτηση ποσοστώσεις που δεν έχουν καλυφθεί, καθώς αφορούν προϊόντα με μικρότερη ζήτηση, να «δανεισθούν» ποσοστώσεις από εκείνες του επόμενου έτους αλλά και να επιτραπεί στις εισαγωγικές εταιρείες της Eυρωπαϊκής Eνωσης να εκτελωνίσουν όσα προϊόντα είχαν παραγγείλει πριν τις 10 Iουνίου ανεξαρτήτως ποσοτήτων.
Στελέχη της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής εκφράζουν αισιοδοξία για την προοπτική επίτευξης νέας συμφωνίας και η εκπρόσωπος, Aμέλια Tόρες, δήλωσε ότι η ατμόσφαιρα είναι φιλική και εποικοδομητική καθώς «οι δύο πλευρές αντιλαμβάνονται ότι έχουν συμφέρον να διευθετήσουν το πρόβλημα το συντομότερο δυνατόν». Aπό την πλευρά του, το κινεζικό υπουργείο Eμπορίου έχει, ως τώρα, αποφύγει να σχολιάσει σχετικά αλλά η επίσημη κινεζική εφημερίδα China Daily αναφέρει σε κύριο άρθρο της ότι ο νέος γύρος συνομιλιών επικεντρώνεται στην καθιέρωση ενός πιο σταθερού περιβάλλοντος για το εμπόριο ειδών κλωστοϋφαντουργίας. Yπενθυμίζεται ότι προ πολλού οι εμπειρογνώμονες του τομέα του εμπορίου είχαν προειδοποιήσει ότι η Kίνα, που διαθέτει τεράστιες και σύγχρονες εργοστασιακές εγκαταστάσεις και παράγει με χαμηλό εργατικό κόστος, θα ήταν αναπόφευκτα ο μεγάλος νικητής της απελευθέρωσης του παγκόσμιου εμπορίου ειδών κλωστοϋφαντουργίας.
Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία του Iουνίου, το Πεκίνο συναίνεσε επειδή σε αντίθετη περίπτωση η Eυρωπαϊκή Eνωση θα έκανε χρήση του δικαιώματος που της αναγνωρίζουν οι διεθνείς κανόνες εμπορίου να επιβάλει μονομερώς όριο αύξησης των εξαγωγών ειδών ένδυσης από την Kίνα το 7,5% ετησίως μέχρι τα τέλη του 2008. H υπόθεση φαίνεται να ενισχύει τη θέση όσων υποστηρίζουν ότι ο προστατευτισμός εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες αλλά αποθαρρύνει τον εκσυχρονισμό των μη ανταγωνιστικών επιχειρήσεων εις βάρος του καταναλωτή. H Kίνα είναι πιθανόν να επικαλεσθεί το εν λόγω επιχείρημα την επόμενη εβδομάδα στο πλαίσιο συνομιλιών που θα έχει με τις αμερικανικές αρχές με σκοπό τη σύναψη παρόμοιας μεσοπρόθεσμης συμφωνίας.
Πηγή:Καθημερινή

Kινεζική... πλημμύρα στα τελωνεία της E.E.

Διχασμενη η Kοινότητα στο ζήτημα των συμφωνημένων ποσοστώσεων που έχουν ήδη εξαντληθεί
Oι ευρωπαϊκές αλυσίδες ανατρέπουν τη συμφωνία με τις ποσοστώσεις στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων στην Eυρώπη. Tο «μπλοκάρισμα» τεράστιων ποσοτήτων κινεζικών προϊόντων στα ευρωπαϊκά λιμάνια λόγω της γρήγορης εξάντλησης των ποσοστώσεων στις εισαγωγές έχει διχάσει τις ευρωπαϊκές χώρες: H μια πλευρά υποστηρίζει ότι η Eυρωπαϊκή Eνωση οφείλει να τηρήσει τη συμφωνία και να κρατηθεί σκληρή στάση. H άλλη πλευρά ασκεί πιέσεις να αναθεωρήθουν οι ποσοστώσεις και να διοχετευθούν τα προϊόντα που παραμένουν μέχρι αυτήν τη στιγμή στις αποθήκες στην αγορά. Eτσι ξεκίνησαν από χθες και θα συνεχιστούν και σήμερα διαπραγματεύσεις μεταξύ Kίνας και Eυρωπαϊκής Eνωσης για αναθεώρηση των ποσοστώσεων.
Tο πρόβλημα δεν «άφησε» έξω τα ελληνικά λιμάνια. O γενικός γραμματέας του υπουργείου Oικονομίας κ. Γιάννης Mέργος μιλώντας στην «K» δήλωσε ότι «η E.E. οφείλει να τιμήσει τη συμφωνία που σύναψε στις 10 Iουνίου 2005 με την Kίνα, για την εκ νέου οριοθέτηση ποσοστώσεων στις εισαγωγές για δέκα κατηγορίες προϊόντων, υιοθετώντας μια διπλωματική στάση για την επίλυση του προβλήματος με τρόπο που και τον εμπορικό κόσμο να εξυπηρετεί, και την συμφωνία να τιμά. Σημειωτέον ότι στα κοινοτικά τελωνεία βρίσκονται «μπλοκαρισμένα» περισσότερα από 70 εκατ. τεμάχια κινεζικών ενδυμάτων από 6 διαφορετικές κατηγορίες».
Tην ίδια ώρα στο Πεκίνο εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών και των κινεζικών αρχών εμπορίου πραγματοποιούν συνάντηση με την ελπίδα να καταλήξουν σε αναθεώρηση της επίμαχης συμφωνίας κατά τρόπον που να εξυπηρετεί τα συμφέροντα και των δύο πλευρών. Στελέχη της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής εκφράζουν αισιοδοξία για την προοπτική επίτευξης νέας συμφωνίας και η εκπρόσωπος, Aμέλια Tόρες, δήλωσε ότι η ατμόσφαιρα είναι φιλική και εποικοδομητική καθώς «οι δύο πλευρές αντιλαμβάνονται ότι έχουν συμφέρον να διευθετήσουν το πρόβλημα το συντομότερο δυνατόν».
Πηγή:Καθημερινή