Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2007

Mεταρρύθμιση στα λιμάνια μέρος δεύτερο

Σε διαδικασία παραχώρησης των ΣΕΜΠΟ σε ιδιώτες για επενδύσεις 710 εκατ. ευρώ

ΣΤΗΝ αφετηρία, για δεύτερη φορά σε διάστημα ενός έτους, με στόχο την παραχώρηση των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες, βρίσκεται το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Χθες ο υπουργός ΕΝΑΝΠ Γιώργος Βουλγαράκης παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου το σχέδιο της κυβέρνησης για να προχωρήσουν άμεσα, μέσα στον Ιανουάριο, οι μεταρρυθμίσεις. Το βασικό σκεπτικό της κυβέρνησης παραμένει το ίδιο με το περσινό, αφού τονίστηκε ότι ο λιμενικός ανταγωνισμός σε παγκόσμιο επίπεδο γίνεται από παγκόσμιους διαχειριστές, και όχι από μεμονωμένα λιμάνια. Παράλληλα έγινε αναφορά στις δυσλειτουργίες που παρουσιάζει το υπάρχον δημόσιο μοντέλο διοίκησης, οι οποίες και «φρενάρουν» τις αναπτυξιακές προοπτικές των λιμανιών.
Η βασική διαφοροποίηση σε σχέση με την περσινή πρόταση που προέβαλε ο πρώην ΥΕΝ Μανώλης Κεφαλογιάννης είναι το σχέδιο για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ , αφού τώρα θα παραχωρηθούν οι δύο από τις τρεις προβλήτες, ενώ πέρσι η παραχώρηση αφορούσε το σύνολο του ΣΕΜΠΟ.
Το άλλο σημείο αφορά την επιχειρηματολογία. Ο Μ. Κεφαλογιάννης υποστήριζε ότι τα δύο λιμάνια τείνουν σε διαρκώς μειούμενη κερδοφορία, ενώ φέτος μετά την εκτίναξη της κερδοφορίας τους γίνεται λόγος «Κερδοφορία χωρίς αναπτυξιακή τροχιά και μελλοντική προοπτική».
Χαρακτηρίστηκε όμως ενδεικτική και η πτώση που έχει ο ΟΛΠ τα τελευταία δύο χρόνια από την 50η θέση στην κατάταξη διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, στην 63η θέση σήμερα, ενώ οι ανταγωνιστές παρουσιάζουν αλματώδη αύξηση.
Το σχέδιο
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε ο ΥΕΝ στον ΟΛΠ το καταλληλότερο μοντέλο είναι η παραχώρηση τμήματος του ΣΕΜΠΟ και ειδικότερα του υπάρχοντος Προβλήτα ΙΙ και του μελλοντικού Προβλήτα ΙΙΙ, με παράλληλη δραστηριοποίηση του Οργανισμού στον Προβλήτα Ι. Στον ΟΛΘ το καταλληλότερο μοντέλο είναι η συνολική παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ.
Η συγκεκριμένη επιλογή, για δύο ή περισσότερους διαχειριστές, στον Πειραιά είναι και μία από τις βασικές θέσεις που έχει παρουσιάσει ο ελληνικός εφοπλισμός μέσω του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, αλλά και του εμπορικού κόσμου, όπως έχει εκφρασθεί από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά.
Ο υπουργός σε ερώτηση της «Ν» για τη δυνατότητα του ΟΛΠ να είναι ανταγωνιστικός διατηρώντας τον προβλήτα Ι με το υπάρχον μοντέλο, που κρίνεται από την κυβέρνηση αναποτελεσματικό, απέναντι στην ιδιωτική πρωτοβουλία απάντησε ότι εκτιμά ότι θα καταφέρει να είναι ανταγωνιστικός, ενώ επεσήμανε και τη δυνατότητα που θα έχει να συγκρατεί τις τιμές.
Το σκεπτικό
Όπως ανέφερε ο υπουργός «Οι καθυστερήσεις της πραγματοποίησης αναπτυξιακών επενδύσεων μέσα στον καθορισμένο χρόνο εξαιτίας του μη ανταγωνιστικού λειτουργικού πλαισίου, ακυρώνουν τις ευκαιρίες και κάνουν ορατό τον κίνδυνο περιθωριοποίησης των ελληνικών λιμένων, με αυτονόητες συνέπειες για την ανάπτυξη της χώρας», και προσέθεσε: «Οι ελληνικοί λιμένες δεν ανταγωνίζονται πλέον άλλους ανεξάρτητους λιμένες, αλλά παγκόσμιους διαχειριστές που λειτουργούν τερματικούς σταθμούς. Οι τερματικοί σταθμοί απορροφούν εκείνοι το μεγαλύτερο μερίδιο της αυξανόμενης ζήτησης».
Κεντρικό χαρακτηριστικό της σύγχρονης διαχείρισης των λιμένων αποτελεί η διαμόρφωση τερματικών σταθμών που λειτουργούν από παγκόσμιους διαχειριστές (Global Operators), οι οποίοι είναι σε θέση να συντονίσουν τη στρατηγική ανταγωνισμού σε συνολικό επίπεδο, επιτυγχάνοντας παράλληλα οικονομίες κλίμακας.
Το 2006, σε ποσοστό της παγκόσμιας δυναμικότητας σε ΤEUs το 56% ανήκε σε παγκόσμιους διαχειριστές, 22,6% σε ιδιωτικούς φορείς και 21,4% σε δημόσιους φορείς.
Αναφερόμενος στη ΝΑ Ευρώπη, ανέφερε ο ΥΕΝΑΝΠ ότι είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά καθώς σημειώνεται:
- Ραγδαία αυξανόμενος ρυθμός διακίνησης containers με εκτίμηση για τριπλασιασμό του την επόμενη δεκαετία
- Έντονη ζήτηση από μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες για δημιουργία hub ports στην ανατολική Μεσόγειο
- Το 2007 η διακίνηση containers στη Μεσόγειο αυξήθηκε περίπου κατά 22%, ενώ η Αν. Μεσόγειος, κυρίως λόγω της Μαύρης Θάλασσας, παρουσίασε αύξηση κατά 25%
- Σύναψη στρατηγικών συμμαχιών των ανταγωνιστικών, προς τους ελληνικούς λιμένες (Κωστάντζα, Κωνσταντινούπολη Μερσίνα, Σμύρνη), με μεγάλους Παγκόσμιους Λιμενικούς Διαχειριστές
Ο ΟΛΠ
Ο ΟΛΠ έχει ήδη σχεδιάσει και εγκρίνει ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο
με ορίζοντα την επόμενη επταετία, που ξεπερνά, μόνο για το Σ.ΕΜΠΟ, τα 430 εκ. ευρώ.
Το προσδοκώμενο αποτέλεσμα:
- Τριπλασιασμός της δυναμικότητας του λιμανιού, καθώς αναμένεται να φτάσει τα 4,7 εκ. ΤΕU
- Το ύψος της επένδυσης
- Το χρονικό περιθώριο για την υλοποίηση των έργων
- Η ανάγκη για την προσέλκυση νέων πελατών που θα εξασφαλίσουν τον αναγκαίο όγκο εμπορευματικών ροών
- Ο απαιτούμενος βαθμός εξειδίκευσης στην διαχείριση διεθνούς διαμετακομιστικού σταθμού
Ο ΟΛΘ
Ο ΟΛΘ πραγματοποιεί ήδη την πρώτη φάση προγράμματος επενδύσεων το συνολικό κόστος του οποίου προϋπολογίζεται στο ποσό των 280 εκ. ευρώ
Το προσδοκώμενο αποτέλεσμα:
- Τριπλασιασμός της δυναμικότητας του λιμένος, καθώς αναμένεται να φτάσει τα 1,2 εκ. ΤΕU
- Το ύψος της επένδυσης
- Το χρονικό περιθώριο για την υλοποίηση των έργων
- Η ανάγκη για την προσέλκυση νέων πελατών που θα εξασφαλίσουν τον αναγκαίο όγκο εμπορευματικών ροών
- Ο απαιτούμενος βαθμός εξειδίκευσης στην διαχείριση διεθνούς διαμετακομιστικού σταθμού.
Το εργασιακό μέλλον και οι αντιδράσεις των εργαζομένων
Όπως υπογράμμισε ο υπουργός στη διάρκεια της συνέντευξης, τήρησε την δέσμευσή του προς τους εργαζομένους, οι οποίοι ενημερώθηκαν για τις προθέσεις του υπουργού χθες το πρωί. Όπως ανέφερε εξέφρασαν αντιρρήσεις τις οποίες χαρακτήρισε αντιρρήσεις αρχής.
«Είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης και σαφή δέσμευση η πλήρης διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων για το σύνολο των εργαζομένων του ΟΛΠ και του ΟΛΘ», τόνισε και προσέθεσε: «Κανείς εργαζόμενος στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ δεν χάνει τη δουλειά του».
Οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, με τη διαδικασία της παραχώρησης έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν:
- Την εθελούσια έξοδο, στην περίπτωση που βρίσκονται κοντά στην συνταξιοδότηση. Υπολογίζεται ότι σε πλήρη ανάπτυξη το συγκεκριμένο σχέδιο θα στοιχίσει στον ΟΛΠ περίπου 50 με 60 εκατ. ευρώ για 300 εργαζόμενους.
- Τη μετάταξή τους στο Δημόσιο Τομέα.
Επίσης,
- Οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ που δεν επιλέξουν ή δεν εντάσσονται στις παραπάνω λύσεις μπορούν, αν το επιθυμούν, να συνεχίσουν την εργασία τους, με το ίδιο εργασιακό καθεστώς, στον Προβλήτα Ι, που παραμένει στον ΟΛΠ.
- Επιπλέον, οι εργαζόμενοι του ΟΛΘ, που δεν επιλέξουν ή δεν εντάσσονται στις παραπάνω λύσεις και δεν απορροφώνται σε άλλες δραστηριότητες του Οργανισμού εξασφαλίζουν υποχρεωτικώς την πρόσληψή τους από τον ανάδοχο διατηρώντας τα εργασιακά τους δικαιώματα.
Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος και η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ μετά την ενημέρωση που είχαν από τον υπουργό προχώρησαν σε συνεδρίαση. Σε ανακοίνωσή τους κάνουν λόγο για τελεσίγραφο του Γιώργου Βουλγαράκη, προς τους εργαζόμενους. «Μοίρασε δήθεν διασφαλίσεις των εργαζομένων όπως γίνεται στις επιχειρήσεις που βρίσκονται υπό διάλυση. Ένα χρόνο μετά την προσπάθεια εκποίησης των λιμανιών έρχεται η κυβέρνηση να επαναφέρει το ίδιο σχέδιο χωρίς να λαμβάνει υπ' όψη της:
- Ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ είναι Οργανισμοί με μεγάλη κερδοφορία (αύξηση κερδών στο εννεάμηνο 72% για τον ΟΛΠ και 170% για τον ΟΛΘ)
- Τα λιμάνια είναι βασικοί παράγοντες του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου, της συνολικής ανάπτυξης της χώρας με ρόλο στην εξυπηρέτηση του δημόσιου και κοινωνικού συμφέροντος. Οι εργαζόμενοι για μια ακόμα φορά με αποφασιστικότητα, ψυχραιμία και αγωνιστικότητα θα δώσουν και πάλι τη δική τους απάντηση».
Οι «μεγάλοι παίκτες» που παίζουν για τα δύο λιμάνια
Το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στους διεθνείς πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για την παραχώρηση της διαχείρισης των ΣΕΜΠΟ των δύο λιμανιών έχουν καταθέσει μέχρι στιγμής έξι κολοσσοί της παγκόσμιας διαχείρισης λιμένων και ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών.
Ειδικότερα πρόκειται για την κινέζικη Cosco, την αραβική Dubai Ports World, την Hutchison από το Χονγκ Κονγκ, την AP Moller Maersk από την Δανία την Mediterranean Shipping Company από την Ελβετία, και την ισραηλινή ΖΙΜ.
Ανάλογα με τις προδιαγραφές που θα θέτουν οι δύο διαγωνισμοί, το πλέον πιθανό σενάριο είναι οι εταιρείες να συνεργαστούν μεταξύ τους ώστε να προκύψουν σχήματα που θα ικανοποιούν πλήρως τις προϋποθέσεις που θα τίθενται.
Πηγή:Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια: