"Φυσικά κλείνουν ακόμη μερικές συμφωνίες ναυλώσεων, αλλά η ενεργή ναυλαγορά συρρικνώνεται όλο και περισσότερο" επισημαίνει στο Capital.gr ο senior αναλυτής της Alphaliner, Jan Tiedemann.
"Τα περισσότερα μεγέθη πλοίων είναι… sold out" προσθέτει. "Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ορισμένα μικρά και παλιά containerships ναυλώνονται για 150.000 - 200.000 δολάρια την ημέρα για ταξίδια 30-45 ημερών" αναφέρει στο Capital.gr από την πλευρά του ο αναλυτής της Jefferies, Randy Giveans.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Tiedemann, το 2022 η δραστηριότητα ναυλώσεων θα υποχωρήσει σημαντικά, καθώς ήδη περίπου 250 πλοία έχουν πουληθεί σε εταιρείες τακτικών γραμμών (αυτές που μεταφέρουν τα containers), ενώ αρκετά ακόμη έχουν ναυλωθεί για 3+ χρόνια, όπερ σημαίνει ότι δε θα είναι ξανά διαθέσιμα πριν το 2024.
Παράλληλα, ο ίδιος επισημαίνει ότι η έλλειψη διαθέσιμου προς ναύλωση τονάζ, το ιδιαίτερα "αλμυρό" τίμημα των ναυλώσεων και οι απαιτήσεις των εφοπλιστών για πολυετείς - 3+ ετών - ναυλώσεις, οδηγούν τους ναυλωτές και συγκεκριμένα τις εταιρείες τακτικών γραμμών στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων για να μεταφέρουν τα φορτία.
Μάλιστα, παρότι οι τιμές των second hand βαποριών έχουν "εκτοξευτεί", σε ορισμένες περιπτώσεις η αγορά ενός τέτοιου containership είναι φθηνότερη από τη ναύλωσή του, την "ενοικίασή" του, δηλαδή, από τον πλοιοκτήτη, λέει ο αναλυτής.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η δεύτερη - τη δεδομένη στιγμή - μεγαλύτερη εταιρεία τακτικών γραμμών, η Mediterranean Shipping Company (MSC), έχει αποκτήσει περίπου 120 μεταχειρισμένα πλοία τις τελευταίες 365 ημέρες.
"Άνευ προηγουμένου αριθμός" τονίζει ο κ. Tiedemann.
Κρίση στα λιμάνια
Την ίδια ώρα, η συσσωρευμένη καταναλωτική ζήτηση λόγω πανδημίας, οι άσχημες καιρικές συνθήκες στην Κίνα και τα lockdowns είναι οι βασικοί λόγοι πίσω από τη συμφόρηση στα λιμάνια, γεγονός που μειώνει έτι περισσότερο το διαθέσιμο τονάζ.
Με βάση τους υπολογισμούς του οίκου VesselsValue, συνολικά 334 containerships, συνολικής χωρητικότητας 2,2 εκατ. TEUs, βρίσκονται έξω από τερματικούς, περιμένοντας να εξυπηρετηθούν. Πρόκειται για αριθμό που αντιστοιχεί στο 10% του στόλου στο νερό.
Αυτές οι συνθήκες δεν επιτρέπουν αισιόδοξες εκτιμήσεις για την αποκλιμάκωση των ναύλων, παρότι στη spot καταγράφηκε πτώση την προηγούμενη εβδομάδα (μέχρι 14 Οκτωβρίου).
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία του οίκου Drewry κατέδειξαν εβδομαδιαία μείωση από 1% έως και 7% στις περισσότερες θαλάσσιες διαδρομές.
Ωστόσο, το μεταφορικό κόστος παραμένει δυσθεώρητο, με αυξήσεις έως και 565% σε ορισμένες διαδρομές, σε σχέση με τις τιμές που καταγράφονταν το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Τι θα γίνει το 2022
"Τα ναύλα στην αγορά μεταφοράς containers κινούνται ανοδικά για 71 διαδοχικές εβδομάδες" υπογραμμίζει ο Randy Giveans. "Αναμένουμε μία πτώση στο πρώτο τρίμηνο του 2022, καθώς θα μειώνονται οι καταναλωτικές δαπάνες, η συμφόρηση θα υποχωρεί και η παραγωγή από την Κίνα θα επιβραδύνει λόγω της κινεζικής πρωτοχρονιάς και των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Πεκίνο" προσθέτει.
Ωστόσο, συνεχίζει, "προβλέπουμε αύξηση των ναύλων ξανά στη διάρκεια του 2022, λόγω της αναμενόμενα ανοδικής πορείας της ζήτησης για αγαθά, ιδιαίτερα από επιχειρήσεις που θέλουν να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους".
Άλλωστε, καταλήγει, εταιρείες τακτικών γραμμών κλείνουν χρονοναυλώσεις για πλοία, με αφετηρία το δεύτερο τρίμηνο του 2022, δείγμα των προσδοκιών για διατήρηση της ζήτησης σε υψηλά επίπεδα και το επόμενο έτος.