Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2007

Στο α' εξάμηνο του 2008 η παραχώρηση δραστηριοτήτων των λιμανιών σε ιδιώτες

Μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2008 θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την παραχώρηση σε ιδιώτες μέρους των δραστηριοτήτων των λιμανιών, δήλωσε σήμερα ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιώργος Βουλγαράκης, παρουσιάζοντας το αναπτυξιακό σχέδιο 2008-2015 για τα ελληνικά λιμάνια.

Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, η παραχώρηση θα γίνει με τη διαδικασία διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού.

Αναφερόμενος κυρίως στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ο υπουργός τόνισε ότι για μεν το πρώτο, καταλληλότερο μοντέλο είναι η παραχώρηση τμήματος του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) και ειδικότερα της υπάρχουσας προβλήτας ΙΙ και της μελλοντικής προβλήτας ΙΙΙ, με παράλληλη δραστηριοποίηση του ΟΛΠ στην προβλήτα Ι. Για το δεύτερο λιμάνι, ο κ. Βουλγαράκης υποστήριξε πως καταλληλότερο μοντέλο είναι η συνολική παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ.

Όσον αφορά την τύχη των εργαζομένων στα δύο λιμάνια, βάσει της διαδικασίας της παραχώρησης, έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν την εθελουσία έξοδο σε περίπτωση που βρίσκονται κοντά στην συνταξιοδότηση, ή την μετάταξή τους στο Δημόσιο Τομέα.

Επίσης, οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ που δεν επιλέξουν ή δεν εντάσσονται στις παραπάνω λύσεις, μπορούν, αν το επιθυμούν, να συνεχίσουν την εργασία τους με το ίδιο εργασιακό καθεστώς, στην προβλήτα Ι που θα παραμείνει στον ΟΛΠ. Οι εργαζόμενοι στον ΟΛΘ που δεν θα επιλέξουν και δεν εντάσσονται στις παραπάνω λύσεις και δεν απορροφώνται σε άλλες δραστηριότητες του οργανισμού, εξασφαλίζουν υποχρεωτικά την πρόσληψή τους από τον ανάδοχο, διατηρώντας τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Σημειώνεται ότι υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας πριν τη συνέντευξη Τύπου είχε συνάντηση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.

Πάντως, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ, με ανακοίνωσή τους, προμηνύουν νέο γύρο κινητοποίσεων καθώς, όπως επισημαίνουν, η κυβέρνηση επαναφέρει το ίδιο σχέδιο, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της ότι ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ είναι Οργανισμοί με μεγάλη κερδοφορία και ότι τα λιμάνια είναι βασικοί παράγοντες του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου, της συνολικής ανάπτυξης της χώρας, με ρόλο στην εξυπηρέτηση του δημόσιου και κοινωνικού συμφέροντος.
Πηγή:Ναυτεμπορική

Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2007

Τα ξένα χρηματιστήρια ρίχνουν άγκυρα στον Πειραιά

«ΑΓΚΥΡΑ» στον Πειραιά ρίχνουν για τα καλά τα ξένα χρηματιστήρια, την ίδια στιγμή που το ελληνικό αδυνατεί να εκμεταλλευτεί την τόσο θετική συγκυρία για τη ναυλαγορά και να καρπωθεί ορισμένα από τα οφέλη μίας χρηματιστηριακής δραστηριότητας μεγάλων, μεσαίων και μικρών ναυτιλιακών εταιρειών και, ταυτόχρονα, να συμβάλει στην υλοποίηση του στόχου ενός ολοκληρωμένου ναυτιλιακού cluster (συστάδας) στον Πειραιά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πάνω από 180 ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και 28 ελληνικές, είναι εισηγμένες σε 37 χρηματιστήρια σε όλο τον κόσμο. Οχι όμως και στο ελληνικό, αν και ο ελληνικός εφοπλισμός αποτελεί το σχεδόν το 10% σε αριθμό πλοίων και το 17,9% σε χωρητικότητα, του παγκοσμίου εμπορικού στόλου.

Πάντως, τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τουλάχιστον μία ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία εισηγμένη στη Νέα Υόρκη, γένους… θηλυκού εξετάζει τη διασύνδεσή της με το Χ.Α., ενώ και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιώργος Βουλγαράκης, προανήγγειλε πρόσφατα ότι θα υπάρξουν εξελίξεις στις σχέσεις ναυτιλιακών εταιρειών και Χ.Α.

Το ελληνικό χρηματιστήριο αντιμετώπιζε πάντα την ποντοπόρο ναυτιλία με μία «φοβική» διάθεση, λόγω του ευμετάβλητου του ναυτιλιακού κύκλου. Στην άποψη αυτή συνεπικουρούνταν τόσο από μία έντονη αντίληψη του παραδοσιακού ελληνικού εφοπλισμού που θεωρούσε ότι μία ενδεχόμενη χρηματιστηριακή κατάρρευση του κλάδου θα αμαύρωνε την εικόνα του ελληνικού εφοπλισμού αλλά και από το αντικειμενικό γεγονός ότι η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά δεν είχε και δεν έχει το απαραίτητο βάθος για να σηκώσει το «βάρος» των κεφαλαίων που απαιτούν οι ναυτιλιακές εταιρείες.

Ωστόσο, οι συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά τις κινήσεις των κεφαλαίων, ενώ παράλληλα, όπως προκύπτει κυρίως από την αγορά του Λονδίνου, υπάρχει ενδιαφέρον για είσοδο στο χρηματιστήριο εταιρειών μικρομεσαίου μεγέθους.

Ηδη, το Λονδίνο, περισσότερο μέσω της εναλλακτικής αγοράς ΑΙΜ και λιγότερο μέσω της Κύριας Αγοράς (LSE) διαμορφώνει τις συνθήκες προσέλκυσης πολλών ναυτιλιακών εταιρειών και από τη χώρα μας, ανταγωνιζόμενο ευθέως της Νέα Υόρκη και επιζητώντας να συμπληρώσει το «χρηματιστηριακό κενό» που είχε στο βρετανικό ναυτιλιακό cluster.

Οπως τόνισε πρόσφατα ο κ. David Pitman, διευθυντής marketing του London Stock Exchange, σε ημερίδα που οργάνωσε στη βρετανική πρωτεύουσα για τη ναυτιλία η Capital Link, το Λονδίνο προσφέρει υπηρεσίες με χαμηλότερο κόστος από ό,τι η Νέα Υόρκη, ενώ διαθέτει και την αγορά ΑΙΜ, που είναι η πιο επιτυχημένη αγορά για μικρής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης εταιρείες.

Επίσης, όπως τονίσθηκε στην ίδια εκδήλωση, η εισαγωγή εταιρειών στο Λονδίνο είναι πιο εύκολη, από άποψη χρόνου και αυτό έχει αυξήσει το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών. Ενώ μέχρι φέτος το καλοκαίρι υπήρχαν μόνο δύο εισηγμένες εταιρείες, ο αριθμός τους έχει ήδη αυξηθεί σε τέσσερις (Goldenport, Global Oceanic, Globus Maritime και πρόσφατα Hellenic Carriers), ενώ παράλληλα υπάρχουν αρκετές εταιρείες που εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο εισαγωγής τους.

Την τάση αυτή ενισχύουν και οι εκτιμήσεις για περαιτέρω θετική πορεία της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου αλλά και των άλλων κλάδων, όπως είναι αυτός της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοιων. Μάλιστα, όπως τονίσθηκε από αναλυτές της HSBC, Jefferies International και NBG International, οι σημερινές χρηματιστηριακές αποτιμήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών δεν αντικατοπτρίζουν τις θετικές προοπτικές του κλάδου.

Οι προοπτικές της αγοράς

Στην ίδια εκδήλωση, έγινε συζήτηση για τις προοπτικές της ναυτιλίας. Ο κ. Paul Dowel της Howe Robinson εκτίμησε ότι η αγορά μπορευματοκιβωτίων θα κινηθεί σε θετικό έδαφος μακροπρόθεσμα. Η μείωση στις τιμές των ναύλων που παρουσιάστηκε τον τελευταίο καιρό οφείλεται στην εποχικότητα της αγοράς, ενώ εξέφρασε την άποψη ότι η συμφόρηση που παρατηρείται στα λιμάνια λειτουργεί υπέρ της αύξησης των τιμών των ναύλων.

Ο κ. Nigel Gardiner της Drewry Shipping Consultants τόνισε για το χύδην ξηρό φορτίο ότι οι αγορές χάλυβα, σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα παρουσιάζουν σημαντική άνοδο, εξαιτίας της αυξανόμενης ζήτησης από τη Νοτιοανατολική Ασία. Η αύξηση του αριθμού των πλοίων συμβαδίζει, πρόσθεσε, με την αύξηση της παγκόσμιας οικονομίας, που επηρεάζεται κυρίως από την Κίνα και την Ινδία. Επίσης, εκτίμησε ότι οι τιμές των ναύλων μπορεί να παρουσιάσουν μικρή μείωση το 2008, τόνισε όμως ότι δεν αναμένεται σημαντική πτώση τους στο άμεσο μέλλον.

Ο κ. Simon Chattrabhuti της Galbraith's, μιλώντας για την αγορά της μεταφοράς πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, τόνισε ότι, παρά την ελαφρά πτώση των ναύλων τα τελευταία χρόνια, παρέμειναν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Πάντως, «βλέπει» άνοδο των τιμών των ναύλων για το 2008, λόγω της αυξημένης παραγωγής των χωρών του ΟΠΕΚ ενώ συμπλήρωσε ότι η είσοδος νέου τονάζ στην αγορά μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία μιας ελαφράς πτωτικής τάσης το 2009.

Η ημερίδα που παρακολούθησαν πάνω από 200 επενδυτές ολοκληρώθηκε με παρουσιάσεις των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών και, συγκεκριμένα, των Clarkson's (LSE), από τον κ. Richard Fulford-Smith, Goldenport Holdings (LSE) από τον κ. Ιωάννη Δράγνη, Global Oceanic Carriers (AIM), από τον κ. Μιχάλη Τσαρτσίνη Globus Maritime (AIM) από τον κ. Γεώργιο Καραγεωργίου και D'Amico International Shipping (εισηγμένη στο Μιλάνο) από τον κ. Marco Fiori.
Πηγή:Ναυτεμπορική