Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2009

Μπορεί ο ΟΛΠ να ανταγωνιστεί την Cosco;

Mεγάλος προβληματισμός υπάρχει στον Πειραιά κατά πόσο ο ΟΛΠ θα αντέξει τον ανταγωνισμό της Cosco που από την προηγούμενη Τρίτη ανέλαβε τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σταθμού στο λιμάνι του Πειραιά. Ο ΟΛΠ με μία πολύ μικρή προβλήτα, με δυναμική ελάχιστη μπροστά στην προβλήτα ΙΙ που παραχωρήθηκε θα κληθεί να ανταγωνιστεί ένα διεθνή όμιλο που έχει πίσω του μία παγκόσμια οικονομική δύναμη, την Κίνα. Η κυβέρνηση και η διοίκηση του ΟΛΠ επιχειρούν να ισοσκελίσουν κατά ένα τρόπο αυτή την αρνητική εικόνα για την επιχείρηση που το ελληνικό κράτος συμμετέχει με ποσοστό άνω του 70% και η οποία τα τελευταία χρόνια έχασε περί τα 72 εκατ. ευρώ λόγω της ανυπαρξίας εργασιακής ειρήνης. Ο οργανισμός φοβάται ότι μία επιθετική τιμολογιακή πολιτική στα φορτία εκ μέρους της Κίνας και η απασχόληση φθηνότερου εργατικού δυναμικού θα προσδώσουν σ' αυτή τη «σχέση» την εικόνα του Δαυίδ και του Γολιάθ, όπου όμως ο Γολιάθ θα μείνει αλώβητος από τη σφεντόνα του μικρού βοσκού. Σύμφωνα με πληροφορίες στα σημεία διαπραγμάτευσής της ελληνικής πλευράς με την Κίνα έχει τεθεί εμμέσως αυτή η παράμετρος. Η διαπραγμάτευση σ' αυτό το πεδίο δεν είναι εύκολη.
Πρόταση
Εχει συγκεκριμένα ζητηθεί από τους Κινέζους να απαλειφθεί από τη σύμβαση παραχώρησης η απεμπόληση του δικαιώματος του οργανισμού να αναπτύσσει νέους εμπορευματικούς σταθμούς. Η κυβέρνηση και ο ΟΛΠ έχουν προτείνει στους διαπραγματευτές της Cosco να καταργηθεί αυτός ο όρος και ο οργανισμός να απελευθερωθεί επιχειρηματικά από αυτή τη δέσμευση που του αποστερεί το δικαίωμα της ανάπτυξης. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα, θεωρεί η ελληνική πλευρά, που προσθέτει στα επιχειρήματά της το γεγονός ότι στη διακήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού δεν υπήρχε τέτοια πρόβλεψη. Να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος όρος αποτέλεσε κομβικό σημείο για τους Κινέζους και κατά την πρώτη διαπραγμάτευση της σύμβασης. Τώρα η κυβέρνηση και μέσα από την Ρυθμιστική Αρχή για τα Λιμάνια θα επιχειρήσει να θέσει ορισμένους κανόνες στο επιχειρηματικό παιχνίδι με τις λιμενικές υποδομές και να δώσει διεξόδους στον μεγαλύτερο δικό της παίκτη που είναι φυσικά ο ΟΛΠ. Ένα δεύτερο θέμα που έθεσε στις διαπραγματεύσεις η ελληνική πλευρά είναι η δυνατότητα συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της ΣΕΠ, της θυγατρικής της Cosco που ανέλαβε τη διαχείριση του ΣΕΜΠΟ, προκειμένου να υπάρχει ενεργός ρόλος της ελληνικής πλευράς στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων. Αυτό που έως τώρα έχει γίνει γνωστό, είναι ότι δύο πλευρές συμφώνησαν να συμμετέχει εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομίας - Ναυτιλίας στο διοικητικό συμβούλιο της ΣΕΠ, ο οποίος θα έχει απευθείας γνώση των κινήσεων των Κινέζων, αλλά οπωσδήποτε η ψήφος του δεν θα αρκεί για να μετριάσει ή να ανατρέψει αποφάσεις.
Φορολογική εξίσωση
Οι υπέρ της Cosco και κατά ένα τρόπο κατά του ΟΛΠ φορολογικές ρυθμίσεις που περιλήφθηκαν στον κυρωτικό νόμο της σύμβασης μεταξύ ΟΛΠ - Cosco αποτέλεσαν το κορυφαίο ζήτημα των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ελλάδας και Κίνας. Η Ελλάδα θα πρέπει να απαντήσει για τα φορολογικά με επιστολή της προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία θα αποσταλεί έως τις 15 Ιανουαρίου. Μία άποψη είναι ότι ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ μπορούν να εξισωθούν φορολογικά με την Cosco με νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να μην βρίσκονται σε δυσμενέστερη σχέση με τον ανταγωνιστή τους.
Πηγή:Ημερησία , MarineNews
Αναδημοσίευση: Αλέξανδρος Κουρτέσης , Εκτελωνισμοί , http://ektelonismos.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια: