Τα «μυστικά» σημεία της αποικιοκρατικής σύμβασης με την Cosco για την εκμετάλλευση του λιμανιού του Πειραιά
H κινεζική εταιρεία Cosco θα εισπράττει από την εκμετάλλευση της προβλήτας ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά και ο ΟΛΠ θα πληρώνει για τις αναγκαίες εκβαθύνσεις και τη συντήρηση των κρηπιδότοιχων.
Αυτό είναι ένα από τα «αθέατα» σημεία της σύμβασης παραχώρησης ανάμεσα στον ΟΛΠ και στην κινεζική εταιρεία, που έχουν οδηγήσει τους εργαζομένους να τη χαρακτηρίζουν ως «αποικιοκρατική» και τα κόμματα της αντιπολίτευσης ως «σκανδαλώδη».
Ωστόσο, δεν είναι το μοναδικό που η κυβέρνηση έχει κρατήσει μέχρι τώρα επιμελώς «αθέατο», προκειμένου να προχωρήσει το «μεταρρυθμιστικό» έργο της παραχώρησης για 35 χρόνια του πλέον κερδοφόρου τομέα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.
Βασικά σημεία της σύμβασης που δεν έχουν γνωστοποιηθεί είναι ότι:
1 Ο ΟΛΠ αναλαμβάνει για όλη τη διάρκεια παραχώρησης το κόστος εκβαθύνσεων και συντήρησης των κρηπιδότοιχων «σύμφωνα με υποδείξεις της ΑΕΑΣ», που ισοδυναμεί με δαπάνες της τάξης πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
2 Ο ΟΛΠ αναλαμβάνει επίσης με έξοδα του την απομάκρυνση της προβλήτας πετρελαιοειδών, όταν πρόκειται να ξεκινήσει η κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο Δ ΚΠΣ έχει προβλεφθεί κονδύλι 11 εκατ. ευρώ για την απομάκρυνση εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών από το Πέραμα. Ενδέχεται, δηλαδή, να δοθούν αυτά τα χρήματα για να φανεί συνεπής ο ΟΛΠ απέναντι στην κινεζική εταιρεία.
3 Απαλλάσσεται η Cosco από ανταποδοτικά τέλη φωτισμού, καθαριότητας, αντιρρύπανσης και ακίνητης περιουσίας προς τον Δήμο Περάματος, τα οποία εάν χρειαστεί θα τα επιβαρυνθεί ο ΟΛΠ.
Χωρίς να ρωτήσουν
Οι «μυστικές συμφωνίες» δεν σταματούν εδώ. Το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης στο άρθρο 34 παράγραφος 3 προβλέπει, όπως έχει αποκαλύψει το «Εθνος», ότι εκτός από τα άρθρα 4 μέχρι 11, που αφορούν κυρίως οικονομικά θέματα, μπορούν να τροποποιηθούν με συμφωνία των δύο μερών, χωρίς να απαιτείται έγκριση της Βουλής!
Με δυο λόγια, η Βουλή θα κληθεί να εγκρίνει, μέχρι το τέλος του έτους, το κείμενο που θα έχουν συνυπογράψει ο ΟΛΠ και η Cosco, αλλά στη συνέχεια θα μπορούν να γίνονται αλλαγές σε περίπου 30 άρθρα εν αγνοία της. Ισως, και εν αγνοία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που θα κληθεί να εγκρίνει, τις επόμενες μέρες, αυτό το κείμενο...
Πάντως, από την πλευρά της κυβέρνησης και του ΟΛΠ προβάλλονται ελάχιστα σημεία της σύμβασης παραχώρησης.
Για παράδειγμα, στην πιο πρόσφατη ανακοίνωση του Οργανισμού (16/10/08) αναφέρεται ότι «το αντάλλαγμα του ΟΛΠ βασίζεται σε ποσοστό επί των ετήσιων συνολικών εσόδων της ΑΕΑΣ (σ.σ.: η εταιρεία που θα συστήσουν οι Κινέζοι για την εκμετάλλευση), το οποίο ανέρχεται σε 21% για τα πρώτα 8 χρόνια παραχώρησης και 24,5% από τον ένατο χρόνο και μετά».
Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται ότι ένα μέρος ( ίσως το μεγαλύτερο) των εσόδων θα προέλθει από το εξασφαλισμένο εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της χώρας. Ακόμα, δεν έχει γνωστοποιηθεί η πρόβλεψη του άρθρου 7 της σύμβασης παραχώρησης, που δίνει τη δυνατότητα στην κινεζική εταιρεία να εφαρμόζει από την 1η Ιουνίου 2010 δική της τιμολογιακή πολιτική για τα εμπορεύματα, γεγονός που θα επιφέρει άγνωστη επιβάρυνση στα εισαγόμενα και εξαγόμενα προϊόντα.
«Αυτή η ρύθμιση είναι νομικά και ουσιαστικά απαράδεκτη, σε μια περίοδο μάλιστα που στον ΟΛΠ γνωρίζουν ότι τα δικαστήρια δικαιώνουν τον δήμο στις διεκδικήσεις του», τονίζει ο δήμαρχος Περάματος, Γιάννης Γλύκας.
Να σημειωθεί ότι η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως οι Κινέζοι δεν θα έχουν συνέπειες εάν για λόγους ανώτερης βίας, όπως π.χ. θα θεωρηθεί μια δικαστική δικαίωση του Δήμου Περάματος, δεν προχωρήσουν στην κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ.
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΟΛΠ
Ενέκρινε 14 «λεπτομέρειες» που αγνοεί
Το πολυσέλιδο κείμενο της σύμβασης παραχώρησης, που δόθηκε στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΠ, συνοδεύεται από 14 παραρτήματα, των οποίων το περιεχόμενο είναι μέχρι τώρα άγνωστο, αφού δεν δόθηκαν σε κανέναν.
Πάντως, στη «συνεδρίαση παρωδία», όπως τη χαρακτηρίζουν οι εργαζόμενοι, της περασμένης Τετάρτης, στον επιβατικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων, στην Ακτή Ξαβερίου, τα διορισμένα από την κυβέρνηση μέλη του ΔΣ εμφανίζονται να εγκρίνουν ακόμα και τα άγνωστα σε αυτούς παραρτήματα. «Κανένας δεν γνωρίζει ακόμη το περιεχόμενο των 14 παραρτημάτων. Το κείμενο της σύμβασης, ωστόσο, έχει και φανερά σημεία που χαρακτηρίζονται σκανδαλώδη. Οι εργαζόμενοι, νέοι και παλιοί, «εξαφανίζονται» στο νέο τοπίο που δημιουργείται. Η οικονομία και η κοινωνία του Πειραιά «κινεζοποιείται», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) Γιώργος Γεωργακόπουλος.
Πηγή:Εθνος