|
AsyaPort limani / Turkey |
Σε «μάχη χαρακωμάτων» τείνει να εξελιχθεί η
διεκδίκηση μεριδίου από την «πίτα» του διαμετακομιστικού εμπορίου στην
Ανατολική Μεσόγειο, όπως προκύπτει από τις θέσεις που λαμβάνουν κατά τη
διάρκεια των τελευταίων μηνών οι μεγάλες εταιρείες διαχείρισης λιμανιών,
μηδέ της Cosco εξαιρουμένης. Οπως προκύπτει από σχετική ανάλυση της
εταιρείας ερευνών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Drewry Maritime
Research, στο επίκεντρο βρίσκεται η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η MSC, η οποία ταυτόχρονα τυγχάνει να
είναι και ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού του Πειραιά.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών,
η MSC έχει αρχίσει να μετακινεί
φορτία ανατολικότερα και κυρίως προς την Τουρκία, μέσω της εταιρείας
διαχείρισης λιμενικών υποδομών Terminal Investment Limited (TIL), στην
οποία διαθέτει μερίδιο της τάξεως του 65%. Μεταξύ άλλων, η TIL έχει
αναπτύξει το λιμάνι Asyaport στη Ραιδεστό της Τουρκίας.
Αν και το
συγκεκριμένο λιμάνι μάλλον υστερεί έναντι του Πειραιά, καθώς η
προσέγγισή του συνιστά μεγαλύτερη παράκαμψη από την κύρια διεθνή
ναυτιλιακή γραμμή, εντούτοις είναι σαφές ότι
η MSC θα στηρίξει την
εμπορική βιωσιμότητά του διακινώντας φορτία της από αυτό.
Το εν λόγω
λιμάνι
ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες την πλήρη λειτουργία του,
υποδεχόμενο μάλιστα το πρώτο πλοίο, φυσικά ιδιοκτησίας MSC.
Σε πλήρη
ανάπτυξη, το Asyaport θα προσφέρει ετήσια δυναμικότητα 2,5 εκατ.
εμπορευματοκιβωτίων και θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μεταφορικής
ικανότητας έως 16.000 εμπορευματοκιβωτίων.
Σημειωτέον ότι η TIL ελέγχει
και άλλο ένα λιμάνι στην Τουρκία, κοντά στο Asyaport, το οποίο επίσης
έχει προσελκύσει φορτία της MSC.
Σύμφωνα με την Drewry, η παραπάνω εξέλιξη εξηγεί τη
στασιμότητα που
καταγράφεται φέτος στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από την Cosco στο
λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κινεζικού ομίλου, που
δημοσιοποιήθηκαν χθες, κατά το φετινό εννεάμηνο έχουν διακινηθεί μέσω
του λιμανιού του Πειραιά, συνολικά, 2,253 εκατ. εμπορευματοκιβώτια,
έναντι 2,22 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων το αντίστοιχο περσινό διάστημα,
αύξηση της τάξεως του 1,3%.
Ωστόσο, κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα,
η σχετική δραστηριότητα στον Πειραιά «έτρεχε» με ετήσιο ρυθμό της
τάξεως του 23,3%.
Υπό το πρίσμα των εν λόγω εξελίξεων, κρίνεται απόλυτα
φυσιολογική η κίνηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ),
θυγατρική εταιρεία της Cosco στην Ελλάδα,
να προχωρήσει σε συμφωνία με
την ταϊβανέζικη Yang Ming Lines, που προβλέπει τη χρήση του ΟΛΠ για τις
ανάγκες του διαμετακομιστικού εμπορίου της εν λόγω εταιρείας.
Σύμφωνα
με την Drewry, ο Πειραιάς αντιμετωπίζει επίσης ανταγωνισμό τόσο από τον
ΟΛΘ όσο και από άλλα λιμάνια της Τουρκίας, όπως η Κωνσταντινούπολη και η
Σμύρνη.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την εταιρεία, η πρόσφατη
κίνηση της
Cosco να αποκτήσει μερίδιο στο τουρκικό λιμάνι Kumport εγείρει ζήτημα
ενδοομιλικού ανταγωνισμού, καθώς «δεν είναι ιδανικό το να λειτουργούν
πολλαπλοί λιμενικοί κόμβοι σε μια μικρή γεωγραφική ζώνη», αναφέρεται
χαρακτηριστικά.
Σημειωτέον ότι η σημερινή ετήσια δυναμικότητα του
Kumport ανέρχεται σε 1,84 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 3,7 εκατ.
εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά.
Πηγή: Καθημερινή
Επιμέλεια: Κουρτέσης Αλέξανδρος Εκτελωνισμοί Εμπορευμάτων .
http://www.ektelonismos.com http://custom-brokers.blogspot.com email :
kourtesisa@hotmail.comTel :6977636709