H ΕΛΛΑΔΑ παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου και δεν κινδυνεύει άμεσα να χάσει αυτή την πρωτιά, αν και, τα τελευταία χρόνια, το μερίδιό της στον παγκόσμιο στόλο μειώνεται ελαφρώς, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη -UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) που περιλαμβάνονται στην ετήσια έκδοση της Θαλάσσιες Μεταφορές-Review οf Maritime Transport-2007, που δημοσιοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία περιλαμβάνει στατιστικά στοιχεία του τέλους του 2006 για πλοία μεγαλύτερα των 1.000 gt από τη βάση του Lloyds' Register, «η Ελλάδα συνεχίζει να ελέγχει το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κόσμο», ο οποίος αποτελείτο την 1η Ιανουαρίου 2007 από 3.084 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 170,181 εκατ. dwt. To μερίδιό του σε σχέση με τον παγκόσμιο στόλο (σε dwt) ανερχόταν στο 17,39%, ελαφρώς μειωμένο σε σύγκριση με το 2006 που ήταν 18,02%, το 2005 που ήταν 18,48% και το 2004 που ήταν στο 20,26%.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι και προ του 2000 και συγκεκριμένα στην έκθεση της UNCTAD, που αφορούσε το έτος 1996, ο ελληνόκτητος στόλος εμφάνιζε «μερίδιο αγοράς» στα επίπεδα του 17,4%, ωστόσο στη συνέχεια το αύξησε σε επίπεδα άνω του 20%. Οι μεγάλοι «ανταγωνιστές» της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας (Γιαπωνέζοι και Γερμανοί) αύξησαν πάντως ελαφρώς τα μερίδιά τους το 2006, ενώ Νορβηγοί και Κινέζοι παρέμειναν στα ίδια επίπεδα.
Ειδικότερα, μετά την Ελλάδα, δεύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο είναι η Ιαπωνία. Υπό την ιδιοκτησία Ιαπώνων εφοπλιστών ανήκουν 3.330 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 147,507 εκατ. dwt. Η Ιαπωνία εμφανίζει αυξημένο αριθμό πλοίων, κυρίως λόγω και της επιβατηγού ναυτιλίας (νησιωτική χώρα). Ακολουθεί η Γερμανία με 2.964 πλοία χωρητικότητας 85,043 εκατ. dwt, με την έμφαση να δίνεται στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ακολουθεί η Κίνα με 3.184 πλοία, χωρητικότητας 70,39 εκατ. dwt, και η Νορβηγία με 1.810 πλοία, χωρητικότητας 48,697 εκατ. dwt.
Συνολικά, ο παγκόσμιος στόλος έσπασε το ιστορικό φράγμα των 1 δισ. dwt, φθάνοντας, όπως επισημαίνει η UNCTAD, στους 1,04 δισ. dwt στις αρχές του 2007, σημειώνοντας μία αύξηση κατά 8,6% σε σύγκριση με το 2006 και έναντι αύξησης 7,2% το 2005. Η χωρητικότητα των δεξαμενοπλοίων αυξήθηκε το 2006 κατά 8,1% και εκείνη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου κατά 6,2%. Τα δύο αυτά είδη αντιπροσωπεύουν πλέον το 72% της συνολικής παγκόσμιας χωρητικότητας. Ο στόλος των φορτηγών πλοίων (general cargo) αυξήθηκε κατά 4,9% το 2006. Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (η χωρητικότητα του αυξήθηκε κατά 17 εκατ. dwt), η οποία ανήλθε στο 15,5%.
Στο τέλος του 2006, ο υπό παραγγελία παγκόσμιος στόλος αποτελείτο από 6.908 υπό κατασκευή πλοία, συνολικής χωρητικότητας 302,7 εκατ. dwt, εκ των οποίων 118 εκατ. dwt αφορά τα δεξαμενόπλοια, 79 εκατ. dwt τα φορτηγά χύδην ξηρού φορτίου, τα 8 εκατ. dwt γενικού φορτίου, τα 51,7 εκατ. dwt των πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 45,6 εκατ. dwt άλλων τύπων πλοίων. Η εκτιμώμενη μέση ηλικία του παγκοσμίου στόλου μειώθηκε οριακά στα 12 χρόνια το 2006. Με βάση τον τύπο πλοίου, ο νεότερος στόλος είναι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μέση ηλικία τα 9,1 έτη. Η μέση ηλικία των δεξαμενοπλοίων παρέμεινε στα 10 χρόνια, η μέση ηλικία των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου μειώθηκε ελαφρά από 13,1 σε 12,9 έτη, και τα πλοία γενικού φορτίου συνέχισαν να αποτελούν το γηραιότερο τμήμα του παγκόσμιου στόλου με μέσο όρο ηλικίας τα 17,4 έτη. Επίσης, 35 χώρες ελέγχουν το 95,33% του παγκοσμίου στόλου (με βάση τη χωρητικότητα).
Οπως επισημαίνεται στην έκθεση της UNCTAD, το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο συνέχισε να αυξάνεται και το 2006 σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Η αύξηση το 2006 σε σύγκριση με το 2005 ήταν της τάξης του 4,3% ή 7,4 δισ. τόνους. Η ζήτηση για υπηρεσίες θαλάσσιας μεταφοράς που μετράται σε τονο-μίλια αυξήθηκε κατά 5,5% στους 30.686 δισ. τόνους. Τέλος, όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση, η ισχυρή και διατηρήσιμη ανάπτυξη της Κίνας, της Ινδίας και άλλων δυναμικά αναπτυσσόμενων χωρών, είναι η βασική κινητήρια δύναμη της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας και του αυξανόμενου θαλάσσιου εμπορίου.
Πηγή:Ναυτεμπορική
ΕΞΑΓΩΓΕΣ - ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ
Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2007
Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2007
Διχάζει τους Πατρινούς το ν/σχ για τη χρήση του νέου λιμένα
ΣΩΡΕΙΑ αντιδράσεων προκάλεσε στην Πάτρα η ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου για την «ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων, λιμενικών εγκαταστάσεων και λιμένων και άλλες διατάξεις» και με δηλώσεις τους τόσο ο δήμαρχος, Ανδρέας Φούρας, όσο και βουλευτές του νομού τάχθηκαν αντίθετοι στο ενδεχόμενο να υπάρξουν περιορισμοί στην ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στο μόλο της Αγίου Νικολάου, που αποτελεί παραδοσιακό περίπατο των κατοίκων της Πάτρας. Ειδικότερα, ο δήμαρχος, σε δηλώσεις του, σημείωσε ότι πρόκειται για «απαράδεκτη» εξέλιξη και υποστήριξε ότι η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στο μόλο δεν είναι θέμα προς διαπραγμάτευση, τονίζοντας ότι «το λόγο έχουν πλέον οι δημότες».Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Τσούκαλης, παρατήρησε ότι ο μόλος παύει να είναι χώρος περιπάτου και αναψυχής για τους Πατρινούς και υπογράμμισε ότι το μόνο που απομένει στους φορείς και τους πολίτες είναι να διεκδικήσουν με κινητοποιήσεις το αυτονόητο δικαίωμα να έχουν λόγο για τους δημόσιους χώρους της Πάτρας και το δικαίωμα να απολαμβάνουν τη θάλασσά τους.Οι αντιδράσεις αυτές οδήγησαν τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Πατρών στην ανάγκη να προχωρήσει σε αναλυτική ανακοίνωση στην οποία σημειώνει: «Οσον αφορά το ενδεχόμενο αποκλεισμού του μόλου Αγίου Νικολάου, μετά την ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου για την 'ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων, λιμενικών εγκαταστάσεων', ο ΟΛΠΑ Α.Ε. διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν μεταβολές σε σχέση με το καθεστώς που ισχύει σήμερα, σύμφωνα με το οποίο οι Πατρινοί έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο μόλο».
Υπό εκπόνηση η μελέτη
«Η τοποθέτηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή, δεν προσφέρεται για την εξαγωγή βιαστικών συμπερασμάτων ούτε επιδέχεται παρερμηνείες», συνεχίζει η ανακοίνωση του ΟΛΠΑ, σημειώνοντας ότι «το πώς θα εξυπηρετείται η πρόσβαση και οι προβλεπόμενες από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία συνθήκες ασφάλειας των λιμενικών εγκαταστάσεων, ώστε να εξακολουθήσει το λιμάνι της Πάτρας να λειτουργεί ως κόμβος των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών και δυτική πύλη της Ελλάδας, θα προκύψει από τη μελέτη που εκπονείται.Τα στοιχεία που κάνουν τον ΟΛΠΑ Α.Ε. να αισιοδοξεί για τη θετική έκβαση της υπόθεσης, που θα έπρεπε να ενώνει τις τοπικές αρχές, αντί να τις χωρίζει, είναι ότι οι εργασίες για το Α' και Β' τμήμα του νέου λιμανιού θα έχουν ολοκληρωθεί το 2009 (οριστικοποιείται ο ανάδοχος σύντομα), ενώ υπάρχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση και ότι η εφαρμογή της όποιας μελέτης εγκριθεί, θα ξεκινήσει μετά το 2009.Είναι όμως χρήσιμο για την ιστορία, αλλά και για να μην ερμηνεύονται λανθασμένα οι προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΕΝ, να επισημανθεί ότι το νομικό καθεστώς για τη διοίκηση και διαχείριση της λιμενικής ζώνης (Ν. 2132/2001) ψηφίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία της Βουλής κατά το έτος 2002.Οψιμες αντιδράσεις και διαφωνίες προδίδουν άλλες σκοπιμότητες, πάντως όχι το αυτονόητο καθήκον του τοπικού πολιτικού προσωπικού να εργάζεται για την επίτευξη κοινωνικής συνοχής και την υπεράσπιση των συμφερόντων των Πατρινών», επισημαίνει ο ΟΛΠΑ.
Πηγή:Ναυτεμπορική
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)