Κυριακή 6 Μαΐου 2012

Εξαγωγές με τον… αραμπά

«Βόμβα» στην πορεία των εξαγωγών -και μάλιστα σε μια περίοδο που αυτές αποτελούν μονόδρομο για την ανάπτυξη και την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την κρίση- βάζει η δυσλειτουργία του νέου συστήματος ελέγχου των εξαγωγών. Το φιλόδοξο EMCS-ICIS Net, που από τις 2 Απριλίου 2012 έχει αντικαταστήσει το παλαιό taxis -μέσω του οποίου διεκπεραιώνονταν μέχρι πρότινος οι εξαγωγικές διαδικασίες- αδυνατεί να σηκώσει το φόρτο εργασίας, καθώς δεν έχει λειτουργήσει ακόμη ο απαραίτητος για την πλήρη ηλεκτρονικοποίηση των εξαγωγών εξοπλισμός (το λεγόμενο grant data). Έτσι, οι διαδικασίες περνούν μέσα από την υφιστάμενη υποδομή του υπουργείου Οικονομικών, η οποία δεν εξυπηρετεί μόνο τους περίπου 2.000 εκτελωνιστές, αλλά πάνω από 2,5 εκατομμύρια φορολογούμενους, φυσικά πρόσωπα, επιχειρήσεις και λογιστές. Το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί κατά το προσεχές χρονικό διάστημα -όταν θα αρχίσουν να τρέχουν οι καταληκτικές ημερομηνίες για μια σειρά φορολογικών υποχρεώσεων- καθώς η χωρητικότητα του υφιστάμενου συστήματος δεν αρκεί για να καλύψει τις e-διαδικασίες.
Κατάρρευση...
«Οχι μόνο δεν ολοκληρώνεται η εξαγωγή με το πάτημα ενός κουμπιού, που ήταν και ο στόχος του νέου συστήματος, αλλά αντίθετα διαπιστώνεται μεγάλη καθυστέρηση επιβαρύνοντας τις επιχειρήσεις με επιπλέον κόστος», σημείωσε εκτελωνιστής της Θεσσαλονίκης για να προσθέσει πως αν δεν δοθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα θα υπάρξει η «απόλυτη κατάρρευση για τις ελληνικές εξαγωγές». Ο ίδιος, όπως υποστηρίζει, πέφτει πάνω σε «τοίχο», αναζητώντας τους αρμοδίους οι οποίοι τον παραπέμπουν «από τον Αννα στον Καϊάφα», ενώ η λύση της επιστροφής στην προ 20ετίας χειρόγραφη διαδικασία όχι μόνο τρομάζει, αλλά προκαλεί και τη θυμηδία συναδέλφου του: «Εχουμε ένα αεριωθούμενο και μας ζητούν να πάμε με τον αραμπά», σημειώνει Βορειοελλαδίτης εκτελωνιστής για να περιγράψει την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, καθώς η εφεδρική διαδικασία που προτείνεται από το υπουργείο Οικονομικών είναι η επιστροφή στα χειρόγραφα, εφόσον το σύστημα δεν ανταποκριθεί μέσα σε διάστημα 25 λεπτών. Ενδεικτικό στοιχείο του προβλήματος είναι πως ακόμη δεν έχουν πάρει τα αποδεικτικά εξαγωγής επιχειρήσεις που πραγματοποίησαν εξαγωγές κατά το διάστημα από τις 3 Απριλίου μέχρι και τέλος του ίδιου μήνα, ενώ αν το σύστημα δούλευε κανονικά, θα τα είχαν στα χέρια τους αυθημερόν. Επιπρόσθετα, λόγω της κατάρρευσης του συστήματος οι εξαγωγικές επιχειρήσεις κινδυνεύουν όχι μόνο να μην ανταποκριθούν στις προθεσμίες παράδοσης αλλά και -ενδεχομένως- να χάσουν το καράβι που προορίζεται για τη μεταφορά του φορτίου τους.
Και πώς να γίνει διαφορετικά, αφού από τη μια το προσωπικό των τελωνείων έχει μειωθεί κατά 45%-50% λόγω της εφεδρείας και της πρόωρης συνταξιοδότησης κι από την άλλη δημιουργείται πρόσθετος φόρτος εργασίας για το εναπομείναν προσωπικό, αφού όλα τα χειρόγραφα παραστατικά πρέπει να καταχωριστούν από τους τελωνειακούς και στο ηλεκτρονικό σύστημα (σ.σ. η ηλεκτρονική καταχώριση ενός και μόνο παραστατικού απαιτεί τουλάχιστον 20 λεπτά, ενώ για μια εξαγωγή απαιτείται να καταχωριστούν 44 στοιχεία και να δοθούν τα αντίστοιχα μηνύματα)
Αυτοματοποίηση
Την ύπαρξη του προβλήματος επιβεβαιώνει..................................
στον «ΑτΚ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας του κλάδου, Κώστας Καρούλης, ο οποίος, παράλληλα, επισημαίνει την αδήριτη ανάγκη να λειτουργήσει το νέο σύστημα που θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για την πάταξη της γραφειοκρατίας αλλά και των φαινομένων διαφθοράς που αυτή τροφοδοτεί στα διάφορα στάδια της εξαγωγής. Οπως ο ίδιος εξηγεί, όλη η διαδικασία θα είναι αυτοματοποιημένη και η μετάβαση από το ένα στάδιο της εξαγωγής στο άλλο θα γίνεται μέσα σε ελάχιστα λεπτά με ηλεκτρονικό τρόπο (αποστολή e-mail) και χωρίς να απαιτείται παρέμβαση φυσικού προσώπου. Ολες οι διασαφήσεις (δηλαδή, τα έντυπα που συνοδεύουν κάθε εξαγωγή) οι οποίες μέχρι σήμερα αποθηκεύονταν σε δισκέτα, τώρα θα μετατρέπονται σε ηλεκτρονικό μήνυμα. Για την ολοκλήρωση μιας εξαγωγής θα απαιτούνται επτά με οκτώ e-mails που θα αποστέλλονται αυτόματα, ενώ αυτοματοποιημένη θα είναι και η διαδικασία του risk analysis (σ.σ. προς το παρόν παρεμβαίνει ένας έμπειρος τελωνειακός, ο οποίος απαντά στα ηλεκτρονικά μηνύματα). Ολη η διαδικασία δεν θα διαρκεί πάνω από πέντε λεπτά! Οταν όμως το σύστημα δεν λειτουργεί, οι εξαγωγές σταματούν και, όπως λέει ο κ. Καρούλης, το πολυδιαφημισμένο μήνυμα του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος παραφράζεται σε «Παράγω και… δεν μπορώ να εξάγω».
Ο ΣΕΒΕ
Στο πρόβλημα που έχει ανακύψει από τις αρχές Απριλίου αναφέρθηκε και ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δημήτρης Λακασάς, από το βήμα του συνεδρίου που διοργάνωσε πρόσφατα.
«Ζητούμε επιτέλους την άρση των εξαγωγικών αντικινήτρων και των εν γένει επιχειρηματικών εμποδίων, η δημιουργία ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και η απλούστευση διαδικασιών, ώστε να διεκπεραιώνονται στο μικρότερο δυνατό χρόνο με το μικρότερο δυνατό κόστος, με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας. Ενδεικτικά να αναφερθώ στα πρόσφατα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στα τελωνεία στο ΙCΙsnet (από 03.04.12). Σε αντίθεση των προσδοκιών που είχαν δημιουργηθεί οι τελωνειακές διαδικασίες αυξήθηκαν, με αποτέλεσμα την εφαρμογή της εφεδρικής-χειρόγραφης διαδικασίας που είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λακασάς ο οποίος ζήτησε για μια ακόμη φορά μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού κόστους των επιχειρήσεων.
Πηγή: Αγγελιοφόρος 
Επιμέλεια: Κουρτέσης Αλέξανδρος Εκτελωνισμοί Εμπορευμάτων .
Tel :6977636709