Κυριακή 16 Δεκεμβρίου 2007

Το σχέδιο Βουλγαράκη για τα λιμάνια


Πώς θα αναλάβουν τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ οι ξένες εταιρείες που διακινούν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου

Η είσοδος ιδιωτών στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης είναι η νέα μεταρρύθμιση την οποία προετοιμάζει η κυβέρνηση, ακριβώς έναν χρόνο μετά την πρώτη αποτυχημένη απόπειρα ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ που προκάλεσε πέρυσι τα Χριστούγεννα τη λευκή απεργία των λιμενεργατών και απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων στα έσοδα του Δημοσίου.

«Να είσαι έτοιμος» είπε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γ. Βουλγαράκη, δίνοντάς του με αυτόν τον τρόπο την εντολή να οργανώσει τον διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί εντός των προσεχών εβδομάδων για την παραχώρηση σε ιδιώτες δύο προβλητών στον Πειραιά και της μοναδικής που υπάρχει στη Θεσσαλονίκη.

Η εντολή την οποία έλαβε ταυτόχρονα ο κ. Βουλγαράκης είναι να μην επαναλάβει τα λάθη που έκανε πέρυσι ο προκάτοχός του κ. Εμμ. Κεφαλογιάννης, οδηγώντας την κυβέρνηση σε μετωπική σύγκρουση με τους εργαζομένους που έχουν διασφαλισμένα εργασιακά δικαιώματα. Και όπως όλα δείχνουν, αυτή τη φορά η είσοδος ιδιωτών στα λιμάνια θα πραγματοποιηθεί συναινετικά, καθώς οι διαβουλεύσεις του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με τους λιμενεργάτες αρχίζουν και αποδίδουν καρπούς.

Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», η κυβέρνηση έχει ήδη αποφασίσει να παραμείνει κρατική η μία από τις δύο προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά, για να απασχοληθούν εκεί οι 700 εργαζόμενοι που απασχολούνται σήμερα, και για την ακρίβεια όσοι απομείνουν ύστερα από ένα πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, αλλά και ένα άλλο πρόγραμμα μετάταξης σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.

Η δεύτερη προβλήτα, που ήδη κατασκευάζεται, θα ενοικιαστεί με σύμβαση παραχώρησης για 50 χρόνια σε μία από τις πέντε εταιρείες που τη διεκδικούν και προέρχονται από την Κίνα, τη Σαουδική Αραβία, τη Δανία και την Ισπανία. Οι εταιρείες αυτές διακινούν σήμερα το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και υπόσχονται, εφόσον αναλάβουν το μάνατζμεντ του λιμανιού, θεαματική αύξηση της εμπορικής κίνησης και κατ' επέκταση των δημοσίων εσόδων. Στον διαγωνισμό εξάλλου που θα προκηρυχθεί σύντομα, για να ανακηρύξει τον ανάδοχο του έργου εντός τριών μηνών, θα προβλέπεται ότι η εταιρεία που θα αναλάβει τη λειτουργία της δεύτερης προβλήτας θα κατασκευάσει με δικά της έξοδα και μια τρίτη, η οποία θα ανήκει μεν στο Δημόσιο, αλλά θα τη διαχειρίζεται ιδιώτης.

Κατά τον ίδιο τρόπο, θα ανατεθεί σε ιδιώτες με σύμβαση παραχώρησης 50 ετών και η εκμετάλλευση της προβλήτας του λιμανιού στη Θεσσαλονίκη με ταυτόχρονη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των 300 εργαζομένων που απασχολούνται σήμερα.

Το μόνο που απομένει πλέον για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την είσοδο ιδιωτών στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ είναι η συμφωνία των εργαζομένων, η οποία θεωρείται πια πιθανή, παρ' ότι στον κλάδο αυτόν έχουν μεγάλη δύναμη οι συνδικαλιστές του ΚΚΕ. Ωστόσο στις διαβουλεύσεις ο υπουργός Ναυτιλίας έχει ως πρότυπο το μοντέλο που ακολουθεί η κυβέρνηση στα ζητήματα του Ασφαλιστικού και της Ολυμπιακής, ζητώντας πρώτα τις προτάσεις των εμπλεκομένων φορέων, χωρίς να παρουσιάζει την τελική πρότασή του, ιδίως για το μέλλον των εργαζομένων. Ο στόχος τον οποίο έχει θέσει ο κ. Βουλγαράκης είναι το τελικό μοντέλο αξιοποίησης του ΟΛΠ να γίνει αποδεκτό χωρίς τις συγκρούσεις και τις προστριβές του παρελθόντος, όπου η κυβέρνηση για να αμυνθεί αναγκάστηκε να αποκαλέσει προνομιούχους τους λιμενεργάτες με ολέθρια για την ίδια αποτελέσματα. Οι τελικές διαβουλεύσεις πραγματοποιούνται από τον νέο πρόεδρο του ΟΛΠ κ. Δ. Μπεχράκη, ο οποίος ανέλαβε πρόσφατα τα καθήκοντά του, και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στις γιορτές, για να εξαγγείλει η κυβέρνηση τη νέα μεταρρύθμιση τον Ιανουάριο.
Πηγή: Το Βήμα της Κυριακής

Ενα βήμα πριν την πώληση είναι το λιμάνι του Αστακού


ΔΙΕΚΔΙΚΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΑ FUNDS, ΜΕ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΝ Β. ΚΟΥΤΣΗ
Σε «ρότα» απόκτησης της ΝΑΒΙΠΕ Αστακού, του μοναδικού «ιδιωτικού» λιμανιού στην Ελλάδα, βρίσκεται κοινοπραξία εταιρειών και επενδυτικών funds με επικεφαλής τον επιχειρηματία Βασίλη Κούτση.
Η έκδοση διαπιστωτικής πράξης από το υπουργείο Ανάπτυξης την περασμένη Πέμπτη, που αφορά στην ολοκλήρωση των έργων υποδομής στο λιμάνι, επιλύει το μοναδικό πρόβλημα που υπήρχε μέχρι σήμερα για την πώληση της Astakos Terminal, της εταιρείας δηλαδή που ελέγχει το λιμάνι.
Η Astakos Terminal είχε περάσει κατά 90% στον έλεγχο της ΑΕΓΕΚ. Η κατασκευαστική εταιρεία όμως αντιμετώπισε οικονομικά προβλήματα και στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσής της συμφώνησε να μεταβιβάσει την εταιρεία στις πιστώτριες τράπεζές της. Σε αυτές (επικεφαλής τους είναι η Alpha Bank) υπέβαλε πρόταση εξαγοράς της Astakos Terminal η πλευρά Κούτση.
Η πρόταση
Το επενδυτικό σχήμα υπό τον Β. Κούτση σκοπεύει να επενδύσει πάνω από 35 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του λιμανιού (φωτ. επάνω).
Ο επιχειρηματίας, που ήδη κατέχει μέσω της εταιρείας ΣΥΜΕΤ το 10% της Astakos Terminal (η ιδιοκτήτρια της ΝΑΒΙΠΕ) και το 50% της Akarport (η εταιρεία-διαχειρίστρια), ζητά να αποκτήσει την ΝΑΒΙΠΕ στον Αστακό έναντι συνολικού ποσού άνω των 150 εκατ. ευρώ.
Την προσπάθεια στηρίζουν δύο funds από τη Μ. Βρετανία και τις ΗΠΑ με σημαντικές επενδύσεις σε ανάλογου χαρακτήρα έργα.
Η πρόταση του κοινοπρακτικού σχήματος που επιθυμεί να αποκτήσει το Astakos Terminal περιλαμβάνει και την υλοποίηση επενδύσεων ύψους τουλάχιστον 35 εκατ. ευρώ για την αγορά εξοπλισμού και την ολοκλήρωση των υποδομών στη ΝΑΒΙΠΕ.
Η θέση του λιμανιού και της βιομηχανικής περιοχής στο Πλατυγιάλι του Αστακού θεωρείται ως στρατηγικής εμπορικής σημασίας, καθώς βρίσκεται στο μέσον της διαδρομής από τα μεγάλα λιμάνια της Αδριατικής προς τη Διώρυγα του Σουέζ και τον Εύξεινο Πόντο.
Στη συνολική έκταση 1.910 στρεμμάτων, το λιμάνι καταλαμβάνει 750 στρέμματα (το μεγαλύτερο container terminal στην Ελλάδα 900 στρεμμάτων διαθέτει ο ΟΛΠ).
Πρόθεση των υποψήφιων αγοραστών του Astakos Terminal είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά κυρίως προς το λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ). Εκτιμούν ότι διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα όπως οι καινούριες εγκαταστάσεις και κυρίως τα κατά 32% φθηνότερα του ΟΛΠ τιμολόγια της Astakos Terminal σε όσες ναυτιλιακές εταιρείες χρησιμοποιούν το λιμάνι της. Προβλέπουν ακόμη ότι η ραγδαία κίνηση της μεταφορικής κίνησης μέσω θαλάσσης θα δημιουργήσει το 2010 πλεόνασμα 5 εκατ. container, τα οποία δεν θα μπορούν να απορροφηθούν από τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις των ελληνικών λιμανιών, και αισιοδοξούν ότι μεγάλο τους μέρος θα κατευθυνθεί προς τον Αστακό.Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι υποψήφιοι ιδιοκτήτες του λιμανιού έχουν ήδη εξασφαλίσει συμφωνίες για την ενίσχυση της μεταφορικής κίνησης του Astakos Terminal. Συζητήσεις γίνονται και με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες container που έως σήμερα εξυπηρετούνταν από τα λιμάνια του Πειραιά και του Βόλου, ενώ βρίσκονται σε συζητήσεις με μεγάλη εταιρεία που αναζητά «βάση» στη Μεσόγειο για να μεταφορτώνει περί τα 5.000 αυτοκίνητα που θα διακινούνται στη συνέχεια προς τις αγορές της υπόλοιπης Ευρώπης.
Πηγή:Ελευθεροτυπία