Σε εξίσωση με πολλές μεταβλητές και άγνωστη -προς το παρόν- λύση εξελίσσεται για την κυβέρνηση η «διευθέτηση» κρίσιμων σημείων της σύμβασης παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά (ΟΛΠ) στην κινεζική Cosco.
Η ελληνοκινεζική παρτίδα πόκερ εξελίσσεται με φόντο το διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο (παρατάθηκε μέχρι τις 27 Ιουνίου) αλλά και την παρουσία της ιταλοελβετικής εταιρείας MSC που πιέζει για να υπογράψει συμφωνία με τον ΟΛΠ.
Κυβέρνηση και Cosco εισέρχονται σε μια κούρσα τρίμηνων διαπραγματεύσεων με διαφορετικούς στόχους. Η μεν κυβέρνηση δεν θέλει να διαταράξει τις σχέσεις της με την Κίνα, καθώς βασίζεται σ' αυτήν για να αγοράσει ελληνικά ομόλογα όταν η χώρα επανέλθει στις διεθνείς αγορές χρήματος. Υπό αυτό το πρίσμα, οι Κινέζοι θεωρούν «κλειδί» για τις μελλοντικές σχέσεις των δυο χωρών αλλά και προαπαιτούμενο για νέες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα, την πορεία της επένδυσης της Cosco στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Αξιοποιώντας την ισχύ που της προσφέρει η υποστήριξη του κινεζικού κράτους, η Cosco επιχειρεί να κρατήσει όσο γίνεται μακριά τους ανταγωνιστές της στο λιμάνι και να τροποποιήσει υπέρ της την υπάρχουσα σύμβαση. Στελέχη της αγοράς επιμένουν ότι απώτερος στόχος της Cosco είναι να επαναδιαπραγματευτεί τη μείωση του μισθώματος για τον προβλήτα ΙΙ και τη ματαίωση ή -αν αυτό δεν επιτευχθεί- την καθυστέρηση για κάποια χρόνια των επενδύσεων που είναι υποχρεωμένη να υλοποιήσει στον προβλήτα ΙΙΙ.
Μείωση της κίνησης Η κινεζική πλευρά επικαλείται τη διεθνή κρίση, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των διακινούμενων φορτίων. Στελέχη της αγοράς εξηγούν ότι τα διακινούμενα κοντέινερ από την Απω Ανατολή έχουν μειωθεί κατά 30%. Η κινεζική πλευρά εκτιμά ότι υπό τις παρούσες συνθήκες τα διαθέσιμα φορτία μπορούν να εξυπηρετηθούν από τους υπάρχοντες προβλήτες Ι (ΟΛΠ) και ΙΙ (ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco). Ετσι, η προσθήκη του προβλήτα ΙΙΙ με επιπλέον χωρητικότητα 2,5 έως 3 εκατ. teu μένει στον αέρα. Μεγάλη παρτίδα παίζεται στον προβλήτα Ι. Η μεν Cosco επιχειρεί να μπλοκάρει συμφωνία του ΟΛΠ με την ιταλοελβετική MSC. Για να το πετύχει αυτό επικαλείται το ότι η σύμβαση της MSC με τον ΟΛΠ που λήγει τον Ιούνιο του 2012 μεταβιβάστηκε -μέσω της σύμβασης παραχώρησης- στην κινεζική Cosco. Ετσι, υποστηρίζουν οι Κινέζοι, ο ΟΛΠ δεν μπορεί να υπογράψει συμφωνία μαζί της.
Η πλευρά της MSC, ωστόσο, σημειώνει με έμφαση ότι η σύμβαση καταγγέλθηκε από την ίδια μετά την ανάληψη της διαχείρισης του προβλήτα ΙΙ από την Cssco, χωρίς τότε να αντιδράσει με οποιοδήποτε τρόπο η κινεζική πλευρά. Πηγή του ιταλοελβετικού ομίλου, μάλιστα, υποστήριξε ότι η πλευρά του κινεζικού ομίλου δεν έχει οποιοδήποτε νομικό έρεισμα να ζητά κάτι τέτοιο και απλώς χρησιμοποιεί το θέμα ως μορφή πίεσης προς τον ΟΛΠ να μην υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με την MSC.
Το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ έχει αποφασίσει από τον Ιανουάριο να προχωρήσει σε συνεργασία με την MSC, αλλά το θέμα έχει «παγώσει».
Πηγή:enet
Αναδημοσίευση: Αλέξανδρος Κουρτέσης Εκτελωνιστής. http://www.ektelonismos.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου