Κυριακή, 8 Νοεμβρίου 2009

Οι ακριβοπληρωμένες πόστες του λιμανιού


Ένα πολύ εμπεριστατωμένο άρθρο της Καθημερινής

Σύμφωνα με τα στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση της «Κ», ιδιαίτερα οικονομικά προνόμια φαίνεται να απολαμβάνει ο κλάδος των χειριστών, με την ύπαρξη επίκουρων εργαζομένων, και των λιμενεργατών που επανδρώνουν τις «πόστες» με προσωπικό κατά 50% αυξημένο ανά γερανογέφυρα σε σχέση με άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια. Από αυτήν την πρακτική που είναι «παιδί» ενός παρωχημένου κανονισμού εργασίας ο ΟΛΠ επιβαρύνεται ετησίως με 12 εκατ. ευρώ! Δηλαδή, ο χρήστης του εμπορικού λιμένα καλείται να «βάλει το χέρι στην τσέπη» και να πληρώσει για θέσεις εργασίας που υπάρχουν μόνο στα χαρτιά. ΄Η για θέσεις εργασίας που δεν χρειάζονται, καθώς η υπηρεσία προσφέρεται με λιγότερο προσωπικό, βάσει της διεθνούς εμπειρίας και πρακτικής.

Στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) υφίσταται ακόμη ο κανόνας του επίκουρου, δηλαδή του εργαζόμενου με αμοιβή ο οποίος θεωρητικά είναι εφεδρικός προκειμένου να καλύψει ανάγκες του εργαζόμενου προσωπικού που ασθενεί. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, υπολογίζεται ότι στους 300 περίπου χειριστές του ΟΛΠ εργάζονται μόλις οι 170, ενώ οι υπόλοιποι είναι στο... σπίτι τους και αμείβονται κανονικά. Οπως αναφέρθηκε στην «Κ» ένας εργαζόμενος μπορεί να τοποθετηθεί ως επίκουρος σε μια βάρδια, δηλαδή ενώ θα πληρωθεί δεν θα απαιτείται η παρουσία του στον χώρο εργασίας. Στη συνέχεια θα οριστεί να δουλέψει κανονικά σε επόμενη βάρδια λαμβάνοντας διπλό ημερομίσθιο! Η εφεδρεία αυτή η οποία συνιστά ευνοϊκή - προνομιακή μεταχείριση συγκεκριμένου κλάδου εργαζομένων, αυξάνοντας εμμέσως υπέρμετρα τις αμοιβές συγκεκριμένης κατηγορίας εργαζομένων, ήταν και είναι άδικη έναντι των υπόλοιπων εργαζομένων στον ΟΛΠ και έναντι του ΟΛΠ που επιβαρύνεται με ανενεργό κόστος προσωπικού που δεν χρειάζεται. «Εκτιμάται ότι από το υπεράριθμο και μη παραγωγικό προσωπικό ο οργανισμός επιβαρύνεται με 8 εκατ. ευρώ ετησίως», ανέφεραν στην «Κ» παράγοντες της αγοράς.
«Οι Πόστες»
Ο οργανισμός μέχρι το 2005 ακολουθούσε τη σύμβαση εργασίας του 1976 που όριζε σύνθεση «πόστας» αποτελούμενη από 9 εργαζόμενους ανά γερανογέφυρα. Δηλαδή με διπλάσιο αριθμό προσωπικού από αυτόν που εργάζονται στις αντίστοιχες «πόστες» σε ευρωπαϊκά και όχι μόνον λιμάνια, όπως της Αμβέρσας, του Αμβούργου, της Λεμεσού, του Βανκούβερ κ. ά.
Το 2005 ξεκίνησε διάλογος με την Ενωση Λιμενεργατών προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός στα τέσσερα άτομα, με το επιχείρημα ότι «στη διάρκεια των 30 ετών που μεσολάβησαν από το 1976 έως και το 2005 η τεχνολογία εξελίχθηκε όπως και τα πλοία και ο μεγάλος αριθμός εργαζομένων θεωρείται πλεονασματικός και οικονομικά ασύμφορος». Τελικώς το θέμα οδηγήθηκε με διαφωνία στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) ο οποίος θέλοντας να βρει συμβιβαστική λύση καθόρισε την επάνδρωση της γερανογέφυρας με 6 άτομα.
«Από την απόφαση αυτή και με τη συνήθη κίνηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων ο ΟΛΠ εκτιμάται ότι επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνη περί τα 3,5 εκατ. - 4 εκατ. ευρώ», σημείωσαν οι ίδιοι παράγοντες. Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία που υπάρχουν στους ισολογισμούς του ΟΛΠ προκύπτει ότι το 2007 οι μέσες ετήσιες μεικτές αποδοχές ενός εργαζόμενου στο λιμάνι έφθαναν στις 65,9 χιλιάδες ευρώ ή 4.700 ευρώ μηνιαίως. Το 2006 οι μέσες ετήσιες αποδοχές ήταν 64,3 χιλιάδες ευρώ ή 4.500 ευρώ τον μήνα και το 2005 ήταν 60,4 χιλιάδες ευρώ ή 4.300 ευρώ τον μήνα.
Κύκλοι του ΟΛΠ ανέφεραν στην «Κ» ότι μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στον προβλήτα Ι και την ξεχωριστή λειτουργία των δυο παρόχων του ΟΛΠ στον προβλήτα Ι και της Cosco στον προβλήτα ΙΙ οι εργαζόμενοι που το επιθυμούν μπορούν να απορροφηθούν όλοι από τον ΟΛΠ στον προβλήτα Ι, αλλά χωρίς να έχουν το προνόμιο των υπερωριών.
«Η θέση των λιμενεργατών να ισχύσει το μοντέλο του λιμένα της Βαρκελώνης, όπου υπάρχει ένας ενιαίος φορέας που τροφοδοτεί με εργαζόμενους όλους τους προβλήτες και καθορίζει μισθούς, υπερωρίες και εργασιακούς κανονισμούς, εκτιμώ ότι δεν μπορεί να περπατήσει στον Πειραιά διότι δεν μπορεί κανείς να επιβάλει σε μια ιδιωτική εταιρεία να δεχθεί το μισθολόγιο του δημόσιου ΟΛΠ», ανέφεραν στην «Κ» κύκλοι ναυτιλιακών πρακτόρων και συμπλήρωσαν: «Επί της ουσίας, η συγκεκριμένη πρόταση στοχεύει στο να μη χαθούν προνόμια που απολαμβάνουν ορισμένοι ή και πολλοί και σαφώς δεν θα τα έχουν όταν θα λειτουργούν παράλληλα οι δύο πάροχοι».
Σχόλιο Επεξεργασία:Αλέξ. Κουρτέσης Εκτελωνιστής http://ektelonismos.com/ (Σας είπα , θα τους χτυπήσουν εκεί που πονάνε , στα μυστικά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας ,Πάντως οι Εργαζόμενοι δεν έκαναν κάτι παράνομο , δούλευαν σύμφωνα με αυτές και με βάση αυτές αμείβονταν )

Δεν υπάρχουν σχόλια: