Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2008

Τι ζητούν οι διεθνείς όμιλοι από τις διοικήσεις των δύο λιμανιών

Σε κρίσιμο σημείο για την πορεία της μεταρρυθμιστικής πολιτικής της κυβέρνησης στη λιμενική βιομηχανία της χώρας, αναλαμβάνει σήμερα τα καθήκοντά του σαν υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ο Αναστάσης Παπαληγούρας στη θέση του Γιώργου Βουλγαράκη. Ο νέος υπουργός θα χρειαστεί «εντατικά μαθήματα». Ενδεικτικό είναι ότι ο υφυπουργός Μεταφορών της Κίνας έρχεται αύριο στην Ελλάδα και έχει ζητήσει να συναντηθεί με τον ΥΕΝΑΝΠ, για να συζητήσουν το θέμα των παραχωρήσεων.Από τη μία, οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ μεταξύ της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με την κοινοπραξία Hutchison - Alapis έχουν ξεκινήσει.Από την άλλη, για το ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά με την Cosco Pacific έχουν μπει στην τελική ευθεία και έχουν επισημανθεί σημεία στα οποία σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν θέματα που πρέπει να λυθούν πριν «πέσουν» οι υπογραφές. Κοινό σημείο στις διαπραγματεύσεις στα δύο λιμάνια είναι το θέμα του ανταγωνισμού.Αίτημα των δύο εταιρειών να υπάρξει μία εύλογη ακτίνα, από 100 μέχρι 300 χιλιόμετρα, στην οποία δεν θα μπορεί να υπάρχει άλλος Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις είναι εκτός δικαιοδοσίας των διοικήσεων των δύο λιμανιών και χρειάζονται πολιτική απόφαση, η οποία αν καθυστερήσει είναι πολύ πιθανό να έχει επιπτώσεις και στο χρονοδιάγραμμα παραχώρησης των ΣΕΜΠΟ. Παράλληλα, είναι και το θέμα των κινητοποιήσεων των εργαζομένων στα δύο λιμάνια, που με τον τρόπο αυτό αντιδρούν στις διαδικασίες παραχώρησης, ενώ έχουν καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως και ο δήμος Περάματος ο οποίος πρόσφατα κατέθεσε και αγωγή κατά του ΟΛΠ.
Οι διαπραγματεύσεις

Στον ΟΛΘ τα πράγματα δείχνουν πιο απλά αφού η προσφορά είναι συγκεκριμένη, ενώ παραχωρείται μόνο ο ένας προβλήτας που υπάρχει και το θέμα που τίθεται περισσότερο, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, είναι το αν θα δεχθούν οι εργαζόμενοι τελικά να εργαστούν για λογαριασμό της κοινοπραξίας ή θα παραμείνουν στον ΟΛΘ.Στον αντίποδα για το ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ, η υπόθεση είναι περισσότερο πολύπλοκη από ότι στον ΟΛΘ, αφού παραχωρούνται ο προβλήτας ΙΙ που είναι έτοιμος και ο προβλήτας ΙΙΙ που θα πρέπει να κατασκευαστεί, ενώ ο ΟΛΠ θα κρατήσει στη διαχείρισή του τον πρώτο προβλήτα ο οποίος την περίοδο αυτή βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να είναι έτοιμος μέχρι το τέλος του 2009. Στις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», υπάρχουν τρία σημεία στα οποία ακόμα δεν έχει βρεθεί «άκρη». Τα δύο αφορούν την κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ και το άλλο τους εργαζόμενους του ΟΛΠ. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού εάν ο προβλήτας ΙΙΙ δεν έχει κατασκευαστεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο ΟΛΠ θα μπορεί να κάνει χρήση στις ρήτρες που προβλέπονται στο διαγωνισμό. Στη μία περίπτωση, τα στελέχη του κινεζικού ομίλου έχουν αναρωτηθεί, απευθυνόμενοι στη διοίκηση του ΟΛΠ, για το τι θα συμβεί εάν η κατασκευή του καθυστερήσει με ευθύνη τρίτων. Ενα παράδειγμα είναι μια ενδεχόμενη απόφαση του ΣτΕ κατά της κατασκευής του για περιβαλλοντικούς λόγους μετά την προσφυγή που έχει κάνει ο δήμος Περάματος. Στη δεύτερη περίπτωση, ο κινεζικός όμιλος φαίνεται ότι προβληματίζεται και για το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής του τρίτου προβλήτα. Οι Κινέζοι γνωρίζουν ότι σε περίπτωση καθυστέρησης της κατασκευής ο ΟΛΠ θα έχει το δικαίωμα μέχρι και να καταγγείλει εις βάρος της Cosco τη σύμβαση.Το θέμα αυτό εξετάζουν προσεκτικά τα στελέχη της εταιρείας, αφού θεωρούν ότι μια τέτοια κατασκευή μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα στην πορεία που δεν μπορούν να προβλεφθούν από τώρα και επισημαίνουν τις ανησυχίες τους για τυχόν καθυστερήσεις από αναπάντεχα προβλήματα.Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» στο τραπέζι έχει πέσει και η πρόταση, για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, και εφόσον χρειαστεί ο κινεζικός όμιλος να καλύπτει από τον προβλήτα ΙΙ τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που προβλέπεται και για τις δύο προβλήτες.
Οι ρήτρες

Για κάθε ημέρα καθυστέρησης της εκτέλεσης των φάσεων του έργου με βάση το συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα, η εταιρεία θα καταβάλλει 50.000 ευρώ τον πρώτο μήνα και 80.000 ευρώ ανά ημέρα μετά τον πρώτο μήνα και μέχρι 5% επί του κόστους επένδυσης.Σε περίπτωση υπέρβασης του 5% ο ΟΛΠ έχει δικαίωμα καταγγελίας. Εχει προβλεφθεί ρήτρα ελάχιστης διακίνησης ίσης με το 65% της εγγυημένης δυναμικότητας που καθορίζεται από τον ΟΛΠ ανά προβλήτα. Στη περίπτωση που ο παραχωρησιούχος επί τρία διαδοχικά έτη δεν επιτύχει την ελάχιστη διακίνηση, δικαιούται ο ΟΛΠ να τον κηρύξει έκπτωτο.Επίσης, ο παραχωρησιούχος καταβάλει αποζημίωση 18 ευρώ ανά μονάδα που υπολείπεται της διακίνησης του 60% της ετήσιας εγγυημένης δυναμικότητας ανά προβλήτα.
Οι εργαζόμενοι

Το τρίτο σημείο αιχμής στις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην διοίκηση του ΟΛΠ και της Cosco είναι οι εργαζόμενοι. Και αυτό για δύο λόγους.Πρώτον, υπάρχει ένα διάστημα στο οποίο οι δύο εταιρείες θα «συγκατοικήσουν» στον προβλήτα ΙΙ, υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ και με έξοδα της Cosco, μέχρι να ετοιμαστεί ο προβλήτας Ι αλλά και να μάθουν και οι Κινέζοι τα «μυστικά» του ΣΕΜΠΟ.Μέχρι στιγμής, το διάστημα της συγκατοίκησης «παίζει» από τρεις μέχρι εννέα μήνες, ενώ μετά το τέλος του χρόνου αυτού δίνεται το δικαίωμα στην Cosco να προσλάβει όσους από τους εργαζόμενους στο ΣΕΜΠΟ το θελήσουν.Ομως από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να εργαστούν για λογαριασμό του κινεζικού ομίλου και συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους. Το γεγονός αυτό δυσχεραίνει την κατάσταση τόσο για το διάστημα συγκατοίκησης, αφού η Cosco θέτει ως όρο κάποια μίνιμουμ απόδοσης που θα την διασφαλίζουν, αλλά και την μετέπειτα πορεία, αφού τουλάχιστον σε πρώτη φάση, θα χρειαστεί ορισμένους χειριστές που να γνωρίζουν που δουλεύουν τα μηχανήματα στο ΣΕΜΠΟ. Τέλος, βέβαια, ανοικτό είναι ακόμα και το θέμα της προσφυγής που έχουν κάνει οι εργαζόμενοι στο ΣτΕ κατά των αποφάσεων των διοικητικών συμβουλίων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ για τους; διαγωνισμούς παραχώρησης των ΣΕΜΠΟ, η συζήτηση των οποίων θα γίνει στις 7 Νοεμβρίου 2008. Σημειώνεται ότι η αίτηση που είχαν καταθέσει οι εργαζόμενοι στο ΣτΕ και με την οποία ζητούσαν να σταματήσει η διαδικασία του διαγωνισμού μέχρι να συζητηθεί η υπόθεση, απορρίφθηκε.
Πηγή:Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια: