Το 2008 μπορεί να χαρακτηριστεί έτος σημαντικών μεταρρυθμίσεων στον λιμενικό τομέα της χώρας, με την είσοδο ιδιωτών στα τέρμιναλ των κοντέινερ να φιγουράρει στην πρώτη θέση της ατζέντας του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας.
Τουλάχιστον 700-800 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα πρέπει να διαθέτει εκείνος που θα θελήσει να αναλάβει τη διαχείριση των τέρμιναλ υποδοχής και διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Το ποσό αυτό θα πρέπει να καταβληθεί άπαξ, ενώ κάθε έτος θα πρέπει να καταβάλλει ενοίκιο στους δύο οργανισμούς λιμένων το οποίο θα καθορισθεί ποσοστιαία επί του συνόλου των εμπορευματοκιβωτίων που θα δεσμευθεί ότι θα διακινεί ετησίως από τα δύο αυτά λιμάνια για τα επόμενα 35, ίσως και περισσότερα, χρόνια.
Με βάση τα νούμερα αυτά δικαιολογημένα το 2008 χαρακτηρίζεται σε σχέση με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έτος σημαντικών μεταρρυθμίσεων στον λιμενικό τομέα της χώρας, με την είσοδο ιδιωτών στα τέρμιναλ των κοντέινερ να φιγουράρει στην πρώτη θέση της ατζέντας του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργου Βουλγαράκη.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, βρισκόμαστε προ των θυρών των σημαντικών αυτών εξελίξεων, με το περιβάλλον του κ. Βουλγαράκη να δηλώνει ότι ο υπουργός αναμένει το πράσινο φως του Πρωθυπουργού για να προχωρήσει και με το περιβάλλον του Πρωθυπουργού να αφήνει να εννοηθεί ότι πολύ σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις προς την κατεύθυνση αυτή.
Ο κ. Βουλγαράκης, από την πλευρά του, εκτιμά ότι συν τω χρόνω αποκτά όλα εκείνα τα στοιχεία που απαιτεί η εν λόγω μεταρρύθμιση. Εχει διαπιστώσει το ισχυρό ενδιαφέρον των υποψηφίων επενδυτών, ενώ θεωρεί ότι έχει καταφέρει να αποκτήσει ισορροπία στις συζητήσεις του με την πλευρά των εργαζομένων.
Εκτιμά ότι οι όποιες αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με τη σύμβαση ΟΛΠ και MSC δεν επηρεάζουν τις εξελίξεις και, τέλος, σε επικοινωνιακό επίπεδο, θεωρεί ότι σήμερα το θέμα βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από ό,τι βρισκόταν ένα έτος νωρίτερα.
Η αντιπολίτευση, από την πλευρά της, δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τη στάση της απέναντι στις αποκρατικοποιήσεις στο σύνολό τους. Η αρχική θέση της για μη κρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι αφορά κατ' αρχήν τον ΟΤΕ και την Ολυμπιακή, ενώ θα πρέπει να θεωρείται βέβαιον ότι θα επεκταθεί σε όλο το εύρος των μεταρρυθμίσεων που θα επιδιώξει η κυβέρνηση, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και τα λιμάνια.
Το μόνο βέβαιον πάντως προς το παρόν είναι ότι οι υποψήφιοι ιδιώτες που έχουν εκφράσει την επιθυμία να μετάσχουν σε έναν διεθνή διαγωνισμό εμφανίζονται πανέτοιμοι και οργανωμένοι ώστε να υποβάλουν τις προτάσεις τους σχεδόν ταυτόχρονα με τη δημοσιοποίηση των διαγωνισμών.
Ηδη κάποιοι από αυτούς έχουν αναλώσει αρκετό καιρό σε διαβουλεύσεις μέσα από τις οποίες αναμένεται ότι θα προκύψουν συμμαχίες και κοινοπρακτικά σχήματα τα οποία θα διεκδικήσουν την είσοδό τους στη διαχείριση των δύο τέρμιναλ σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη.
Παρά το γεγονός ότι ήδη ένας μεγάλος αριθμός διεθνών εταιρειών του κλάδου έχει εκφράσει την πρόθεση να παρακολουθήσει τη διαδικασία των διεθνών διαγωνισμών, εν τούτοις στη συνείδηση των περισσοτέρων παραγόντων στα δύο λιμάνια οι βασικοί διεκδικητές θα είναι δύο:
Η Cosco Pacific και η Dubai Ports World. Γύρω από αυτούς τους δύο διεκδικητές εκτιμάται ότι θα στοιχισθούν οι άλλες εταιρείες, χωρίς να αποκλείεται κάποιες εξ αυτών την τελευταία στιγμή να επιδιώξουν μια αυτόνομη κάθοδο.
Εκείνες οι εταιρείες που θα επιλέξουν να διεκδικήσουν μόνες τους τα δύο τέρμιναλ θα είναι αυτές που ως σήμερα δεν είχαν καμία σχέση με τα δύο λιμάνια και ως εκ τούτου δεν έχουν τίποτε να χάσουν από μια αυτόνομη κάθοδο.
Αντίθετα, οι εταιρείες εκείνες που διατηρούν στενούς δεσμούς με τα δύο λιμάνια και πιστεύουν ότι δεν μπορούν να διεκδικήσουν από μόνες τους τον διαγωνισμό θα επιλέξουν τη συνεργασία με την εταιρεία εκείνη που θα κρίνουν ότι διαθέτει τα περισσότερα από τα στοιχεία που απαιτούνται ώστε να αναλάβει τη διαχείριση των δύο τέρμιναλ.
Δεν είναι ακόμη σαφές το ποιος μιλάει με ποιον προς αυτή την κατεύθυνση. Το πλέον λογικό όμως είναι να μιλάνε όλοι με όλους, με όλα τα πιθανά ενδεχόμενα ανοιχτά. Οι πηγές του «Βήματος» αναφέρουν ότι οι μόνοι που δεν μιλούν μεταξύ τους είναι οι Αραβες με τους Κινέζους, αλλά αν λάβει κανείς υπόψη του τα διεθνή δεδομένα, θα ήταν παρακινδυνευμένο να απορρίψει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Τι θα κάνει ο κ. Βουλγαράκης
Το γεγονός ότι καταγράφεται ήδη μια ιδιαίτερα έντονη κινητικότητα στο επίπεδο αυτό είναι κάτι που ικανοποιεί τον κ. Βουλγαράκη, ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι κατά 99,9% θα έχει απέναντί του έναν πετυχημένο διαγωνισμό εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά ως το τέλος αυτής της διαδρομής.
Το κυρίαρχο στοιχείο στους διαγωνισμούς αυτούς φαίνεται ότι είναι το αντίτιμο που θα καταβληθεί άπαξ, καθώς επίσης και το ετήσιο ενοίκιο, το οποίο πιθανότατα θα καθοριστεί ποσοστιαία επί του συνόλου των εμπορευματοκιβωτίων που θα δεσμευθούν οι ιδιώτες πάροχοι να διακινούν μέσω των δύο λιμένων σε ετήσια βάση.
Ποιοτικά κριτήρια λείπουν από τους διαγωνισμούς αυτούς, σύμφωνα πάντα με τα τελευταία δεδομένα. Η απουσία τέτοιων κριτηρίων φαίνεται ότι επηρεάζει αρνητικά κάποιες από τις εν δυνάμει υποψηφιότητες, για τις οποίες ωστόσο οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση των διαγωνισμών. Ενα ακόμη σοβαρό θέμα που παραμένει σε εκκρεμότητα και πρέπει να διευκρινιστεί άμεσα αφορά το τέρμιναλ του λιμένα του Πειραιά και ειδικότερα το τι προτίθεται να παραχωρήσει η κυβέρνηση.
Οι πληροφορίες του «Βήματος» κάνουν λόγο για παραχώρηση σε ιδιώτες της διαχείρισης των προβλητών 2 και 3. Η προβλήτα 1 θα παραμείνει υπό τον έλεγχο και τη διαχείριση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
Εφόσον ισχύει η πληροφόρηση αυτή, τότε απαιτείται να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την αγορά γερανογεφυρών με τις οποίες θα εξοπλιστεί η προβλήτα 1, η οποία είναι μεν ολοκληρωμένη, πλην όμως απουσιάζουν τελείως οι αναγκαίες ανωδομές.
Προκειμένου να εξοπλιστεί και να τεθεί σε λειτουργία η εν λόγω προβλήτα, απαιτείται χρονική περίοδο μεγαλύτερη του ενός έτους και ως εκ τούτου ο τελικός πλειοδότης θα κληθεί να αναλάβει τη διαχείριση την ίδια χρονική περίοδο στην οποία θα είναι έτοιμος και ο Οργανισμός να λειτουργήσει τη δική του προβλήτα, κάτι που εκτιμάται ότι θα συμβεί το πρώτο τετράμηνο του 2009.
Ποιοι διεκδικούν τα δύο τέρμιναλ
Πλην της Cosco Pacific και της Dubai Ports World, τα λιμάνια φέρεται ότι διεκδικούν η εταιρεία διαχείρισης λιμένων Hutchison, καθώς επίσης και οι εταιρείες τακτικών γραμμών MSC από την Ιταλία, Mearsk Line από τη Δανία και Zim Lines από το Ισραήλ, οι οποίες ήδη διαθέτουν πολυπληθείς αντιπροσωπείες στην Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια.
Προς το παρόν δεν έχει εμφανιστεί άλλος σοβαρός υποψήφιος να επιθυμεί να συμμετάσχει στη διαδικασία, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, ακόμη και οι παραπάνω υποψήφιοι είναι πολύ πιθανόν να μετάσχουν σε ευρύτερα κοινοπρακτικά σχήματα που θα δημιουργηθούν αποκλειστικά και μόνο για να ασχοληθούν με την ελληνική περίπτωση.
Σύμφωνα με τις πρώτες προβλέψεις, ο πάροχος ή οι πάροχοι που θα εισέλθουν στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα παραμείνουν σε αυτά για χρονική περίοδο μεγαλύτερη των 35 ετών, ενώ αναφορικά με το ποσό που θα πρέπει να καταβάλλουν προκειμένου να κριθούν ως εκείνοι που θα αναλάβουν τη διαχείριση, όπως προαναφέρθηκε, εκτιμάται γύρω στα 700-800 εκατ. ευρώ συνολικά και για τα δύο τέρμιναλ, πέραν του ετήσιου ενοικίου που θα πρέπει να καταβάλλουν.
Ενα άλλο σημείο που θα πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του είναι ότι οι εκπρόσωποι των παραπάνω εταιρειών πιστεύουν πως έχει χαθεί πολύς και πολύτιμος χρόνος κατά τη διάρκεια του οποίου οι κεντρικές διοικήσεις των εν λόγω εταιρειών έχουν αρχίσει να πιστεύουν ότι τα εδώ επιτελεία τους είναι υπέρ το δέον αισιόδοξα για το τι μέλλει γενέσθαι, καθώς για πρώτη φορά το θέμα του διαγωνισμού συζητήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια και ως σήμερα δεν έχει γίνει τίποτε.
Τι θα γίνει με τους εργαζομένους
Οι πληροφορίες του «Βήματος» συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι ο κ. Βουλγαράκης έχει καταφέρει να βρει κώδικες επικοινωνίας με την πλευρά των εργαζομένων, ενώ πιστεύει ότι η επικοινωνία αυτή θα ενισχυθεί την επόμενη περίοδο, όταν οι εργαζόμενοι διαπιστώσουν ότι, κατά τη γνώμη του, δεν κινδυνεύουν οι θέσεις εργασίας τους, αφού ο ΟΛΠ θα παραμείνει στο παιχνίδι ελέγχοντας τη μία από τις τρεις προβλήτες.
Συνάμα ο κ. Βουλγαράκης έχει αφήσει να εννοηθεί ότι υπάρχει ένα έτοιμο σχέδιο εθελουσίας εξόδου αλλά και ελκυστικών μετατάξεων, οι οποίες ελπίζει ότι θα μειώσουν δραστικά και τις όποιες επιφυλάξεις υπάρχουν και διατυπώνονται σήμερα. Ο μεγαλύτερος βραχνάς του κ. Βουλγαράκη ήταν οι άνευ προηγουμένου διαταραγμένες σχέσεις του πρώην ΥΕΝ κ. Εμμ. Κεφαλογιάννη ειδικά με την πλευρά των εργαζομένων που πρόσκεινται στην κυβερνητική παράταξη, οι οποίοι υπήρξαν και οι πλέον ένθερμοι πολέμιοί του.
Σήμερα φαίνεται ότι ο κ. Βουλγαράκης έχει αποκαταστήσει την επικοινωνία του με τη ΔΑΚΕ στο λιμάνι, γεγονός που του επιτρέπει να συζητεί μαζί της όλα τα ανοιχτά θέματα. Ωστόσο θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι εργαζόμενοι στο λιμάνι είναι σήμερα ο πλέον αστάθμητος παράγοντας στην όλη διαδικασία.
Πηγή:Το Βήμα της Κυριακής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου