ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟΣ για το μέλλον του ΟΛΠ , εάν δεν ληφθούν γρήγορα οι αποφάσεις για τις νέες επενδύσεις, ήταν ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Νίκος Αναστασόπουλος, στη διάρκεια χθεσινής συνέντευξης Τύπου, όπου παρουσιάσθηκαν τα αποτελέσματα εννεάμηνου του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.
Ο κ. Αναστασόπουλος έκανε έναν απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας του ΟΛΠ και, μιλώντας, όπως συχνά υπογράμμιζε, ως «καθαρός τεχνοκράτης», υποστήριξε ότι ο ΟΛΠ κινδυνεύει να χάσει και το τελευταίο βαγόνι του τρένου του ανταγωνισμού, εάν δεν προχωρήσει άμεσα στις επενδύσεις, στις παραχωρήσεις δηλαδή σε ιδιώτες του ΣΕΜΠΟ.
Πρόκειται για τους διαγωνισμούς παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) σε ιδιώτες. Μεταρρύθμιση που συζητείται δύο χρόνια τώρα, χωρίς όμως ακόμη να έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις από την κυβέρνηση για το χρόνο έναρξης του διαγωνισμού. Χθες, πάντως, τόσο ο κ. Αναστασόπουλος όσο και ο παριστάμενος πρόεδρος του ΟΛΠ, Διονύσιος Μπεχράκης, θεώρησαν ότι η κυβέρνηση έχει καταλήξει στη θέση ότι δεν μπορούμε στη θέση ενός δημοσίου μονοπωλίου να δημιουργήσουμε ένα ιδιωτικό, θέση που υποδηλώνει ότι στον εμπορευματικό σταθμό θα έχουμε δύο τουλάχιστον παρόχους υπηρεσιών. Ωστόσο, στο ερώτημα πότε πρόκειται να γίνει ο πολυθρύλητος πλέον διαγωνισμός, τόσο ο κ. Αναστασόπουλος όσο και ο παριστάμενος νέος πρόεδρος του ΟΛΠ, κ. Μπεχράκης, χαμογελούσαν με νόημα και «έδειχναν» προς την Ακτή Βασιλειάδη όπου και τα γραφείο του υπουργού κ. Βουλγαράκη.
Ανταγωνισμός από Τουρκία
Στο μεταξύ και όσο η κυβέρνηση σχεδιάζει τη μεταρρύθμιση, η Τουρκία και η Αίγυπτος, χώρες κατ' εξοχήν ανταγωνιστικές προς τον Πειραιά για την προσέλκυση φορτίου μεταφόρτωσης και τη δημιουργία λιμενικών κόμβων, ήδη προχώρησαν σε σημαντικές παραχωρήσεις λιμενικών υποδομών στους κύριους παγκόσμιους λιμενικούς διαχειριστές που ανέλαβαν την επέκταση και την αναβάθμιση των νέων υποδομών των χωρών αυτών, πέρα από τις λιμενικές υποδομές που ήδη οι εταιρείες αυτές κατέχουν στην περιοχή.
Οπως ανέφερε ο κ. Αναστασόπουλος, η Τουρκία παραχώρησε τα λιμάνια της Σμύρνης και της Μυρσίνης στις εταιρείες Hutchinson και PSA αντίστοιχα.
Ενώ η Αίγυπτος συμφώνησε ήδη για περαιτέρω επέκταση του τερματικού του Port Said με την κοινοπραξία Maersk και Cosco και ταυτόχρονα παραχώρησε στην DP WORLD τις λιμενικές εγκαταστάσεις της Σόχα του εγγύτερου λιμένα στο Κάιρο που μέχρι το 2009 θα διαθέτει δυναμικότητα 1,2 εκατ. TEU.
Ο ΟΛΠ καθυστερεί ήδη στην εφαρμογή του επενδυτικού του σχεδίου, ενώ, ταυτόχρονα, η ανάγκη για επέκταση της δυναμικότητάς του και η ανάληψη ηγετικού ρόλου στο μεταφορτωτικό εμπόριο της Μεσογείου προβάλλει ακόμη πιο επιτακτική, τόνισε ο κ. Αναστασόπουλος και πρόσθεσε ότι η έξαρση του λιμενικού ανταγωνισμού και η ανάγκη για άμεση υλοποίηση του γιγαντιαίου επενδυτικού σχεδίου του Οργανισμού δημιουργεί την ανάγκη για τη σύναψη στρατηγικής συμμαχίας με τον ιδιωτικό τομέα, που θα συμβάλλει τόσο με κεφάλαια όσο και με την ανάληψη μέρους του επιχειρηματικού κινδύνου.
Ο διευθύνων σύμβουλος αναφέρθηκε και στα εμπόδια που τίθενται στην ανάπτυξη του ΟΛΠ από τη γραφειοκρατία του Δημοσίου, είτε αυτή αφορά τις προσλήψεις είτε επενδυτικές κινήσεις και εξέφρασε την άποψη ότι κάποια στιγμή πρέπει να ξεκαθαρισθεί τι ακριβώς είναι ο ΟΛΠ. Επίσης, αναφέρθηκε στη δυσλειτουργία του προηγούμενου διοικητικού συμβουλίου, λόγω διαφωνιών και στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στη λήψη αποφάσεων. Διευκρίνισε ότι είναι φυσικό να υπάρχουν διαφορές μεταξύ μελών του δ.σ., από τη στιγμή που δεν είναι όλοι τεχνοκράτες και ορισμένοι δεν γνωρίζουν πώς λειτουργεί ο ιδιωτικός τομέας, αφού δεν έχουν δουλέψει ποτέ σε αυτόν, αφήνοντας αιχμές για την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου και κυρίως τα πρόσωπα που είχε τοποθετήσει στο δ.σ. του οργανισμού. Για όσο διάστημα οι δυσλειτουργίες και οι στρεβλώσεις που δημιουργούνται από το θεσμικό και λειτουργικό πλαίσιο συνεχίζονται, οι στρατηγικοί και άλλοι στόχοι του Οργανισμού θα καθυστερούν στην υλοποίηση με απροσδιόριστες συνέπειες στην ανταγωνιστικότητα του Οργανισμού, είπε ο κ. Αναστασόπουλος.
Ο κ. Αναστασόπουλος εξέφρασε ακόμη την εκτίμηση ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα δικαιώσει τον ΟΛΠ σε ό,τι αφορά τη σύμβαση με την MSC, σημειώνοντας ότι κακώς η Επιτροπή παρενέβη στις εσωτερικές λειτουργίες μίας επιχείρησης.
Στο μεταξύ, αύξηση κατά 7,9% παρουσιάζει ο Κύκλος Εργασιών του 9μήνου 2007 του ΟΛΠ. Η σημαντική άνοδος του τζίρου οφείλεται κυρίως στην αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων κατά 21,3%, στην αύξηση του εγχώριου φορτίου κατά 22% στα εμπορευματοκιβώτια, στη δραστηριότητα της κρουαζιέρας που για 2η συνεχή χρονιά παρουσιάζει θεαματική ανάπτυξη της τάξης του 45% περίπου.
Τα κέρδη προ φόρων της περιόδου ανήλθαν σε 26,7 εκατ. ευρώ., σημειώνοντας αύξηση 54,8%. Ιδιαίτερα θετική είναι η εξέλιξη των χρηματικών διαθεσίμων του Οργανισμού στο τέλος Σεπτεμβρίου 2007, που πλησιάζουν τα 44 εκατ., αντανακλώντας την ενίσχυση της κερδοφορίας, σε συνδυασμό με το χαμηλό ρυθμό επενδύσεων, που ανήλθαν σε 12,1 εκατ. ευρώ, υλοποιώντας μόνο το 26% του προϋπολογισμού, λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών και των δυσλειτουργιών της διοίκησης.
Δύο ενδιαφερόμενοι
Δύο ήταν τελικά οι ενδιαφερόμενοι που κατέθεσαν προσφορές στο διαγωνισμό για τις τρεις γερανογέφυρες, συνολικής αξίας 18 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τις εταιρείες «Ρόκας» και ZPMC, η οποία είναι κινεζικών συμφερόντων.
Επίσης, όπως έγινε γνωστό, για το Νέο Εκθεσιακό Κέντρο κατατέθηκε προσφορά από μία κοινοπραξία στην οποία περιλαμβάνονται οι εταιρείας JP-AVAX, DAMKO, ROTA και Κ. Ρούτσης και η διοίκηση του ΟΛΠ αξιολογεί ήδη την προσφορά αυτή.
Πηγή:Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου